- Jeg er blitt allergisk mot lyd

Helikopterpilot Amund-Ragnar Bjerkeseth knuste forsikringsselskapet og får millionerstatning.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no:) If Skadeforsikring håpet at rikets øverste dommere ville gi dem en siste sjanse, men Høyesteretts kjæremålsutvalg har nå sagt nei til å behandle saken.


Dermed er lagmannsrettsdommen, som gir den tidligere piloten i Helikopter Service
rundt to millioner kroner i erstatning for invalidiserende øresus, rettskraftig.

-Glad og fornøyd

Tidligere helikopterpilot Amund-Ragnar Bjerkeseth (62) har slått forsikringsgiganten i to rettsinstanser. 31. januar i fjor bestemte Jæren tingrett at If Skadeforsikring må betale over to millioner kroner i erstatning for hans invalidiserende øresusplager.

Forsikringsselskapet anket dommen, men i slutten av februar i år fastslo Gulating lagmannsrett at Bjerkeseth er yrkesskadd og skal ha erstatning.

Bjerkeseth er tilfreds med at Høyesterett lar dommen stå.

- Dette må jeg være glad og fornøyd med. Først og fremst betyr dette slutten på den evinnelige argumentasjonen inni hodet mitt mot forsikringsselskapets usannheter, sier han til Dagbladet.no.

Helikopterpiloten har nå fått rettens endelige godkjennelse for at flere år med sterk støy i cockpit har gitt ham invalidiserende øresusplager og gjort ham overfølsom for lyder.

- Jeg er blitt allergisk mot lyd

- Det er aldri stille i hodet mitt. En støykilde står og går hele tida. Mens andre utvikler allergi mot kjemikalier, er jeg blitt allergisk mot lyd, sier han og utdyper:

- Det sosiale livet mitt er ikke som det var. Jeg trekker meg tilbake. Nå pleier jeg stort sett bare omgang med kolleger som har de samme problemene som meg, sier Amund-Ragnar Bjerkeseth.

Flere rettssaker i vente

Som pilot i Helikopter Service AS besto Bjerkeseths jobb i å fly oljearbeidere ut i Nordsjøen. Han har vært utsatt for et vidt støyspekter. Støykildene i helikopteret er mange, blant annet motor, rotorblader og radiostøy i øreklokkene.

9. mars 2001 var Bjerkeseth offisielt ferdig som helikopterpilot. Da vedtok Luftfartstilsynet at han ikke skulle få fornyet sitt helsesertifikat.

Bjerkeseth er ikke eneste tidligere pilot i Helikopter Service som er blitt skadd.

Hele 43 piloter i selskapet har meldt om støyplager på jobben. Bare siden 2001 har åtte piloter mistet lisensen og dermed også levebrødet.

Neste rettssak, hvor Bjekeseths tidligere kollega George Edward Connery skal prøve seg mot If i lagmannsretten, er berammet allerede til høsten.

MILLIONERSTATNING: Helikopterpilot Amund-Ragnar Bjerkeseth har fått invalidiserende tinnitusplager etter å ha fløyet oljearbeidere ut i Nordsjøen i en årrekke. Foto: Privat/Scanpix
MILLIONERSTATNING: Helikopterpilot Amund-Ragnar Bjerkeseth har fått invalidiserende tinnitusplager etter å ha fløyet oljearbeidere ut i Nordsjøen i en årrekke. Foto: Privat/Scanpix Vis mer

Det er også varslet at flere tidligere Helikopter Service-piloter vil gå rettens vei for å få sine plager godkjent som yrkesskade.

- Vil vurdere fra sak til sak

At Bjerkeseths seiersdom i lagmannsretten blir stående, betyr ikke at If vil punge ut til samtlige hørselsskadde helikopterpiloter uten sverdslag.

- Vi må nå konstatere at retten aksepterer at kurvene på Bjerkeseths hørselsmålinger, som vi mente var i strid med hva lærebøkene sier er allment akseptert medisinsk viten, kan gi hørselsskade. Slik sett blir lagmannsrettens dom gjeldende i saker som er parallelle med Bjerkeseths tilfelle, sier Line Gjengedal Ruud, leder for Forsikringsjuridisk avdeling i If.

Hun framholder at Bjerkeseth-dommen ikke skaper noen presidens utover dette.

- Noen av pilotene kan ha hørselsnedsettelse som skyldes alder eller andre årsaker. Kurvene på hørselsmålingene er svært forskjellig fra person til person. Derfor vil vi vurdere dette fra sak til sak, avhengig av hørselskurvene de enkelte pilotene har, understreker Gjengedal Ruud.

- Vil bli lettere

Advokat Bent Endresen i fagforeningen SAFE representerer Amund-Ragnar Bjerkeseth.

- At Høyesterett ikke vil vurdere saken, hadde vi forventet. Nå er det fastslått at man kan få hørselsskade av å fly helikopter i Helikopter Service, og det vil forhåpentlig gjøre det lettere for andre piloter som skal prøve sakene sine senere, sier han.

- Men det er fremdeles slik at den enkelte flyger må bevise at han har fått en hørselsskade, sier Endresen til Dagbladet.no.