LEGGER SEG FLAT: Facebook-gründer Mark Zuckerberg tvinges til å ta personvernet til sine 800 millioner brukere på alvor, etter at det amerikanske konkurransetilsynet kalte selskapet inn på teppet. Foto: Brian Snyder/Reuters
LEGGER SEG FLAT: Facebook-gründer Mark Zuckerberg tvinges til å ta personvernet til sine 800 millioner brukere på alvor, etter at det amerikanske konkurransetilsynet kalte selskapet inn på teppet. Foto: Brian Snyder/ReutersVis mer

- Jeg er den første til å innrømme at vi har gjort en hel haug med feil

Facebook og Mark Zuckerberg har tapt kampen om ditt privatliv.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Facebook og grunnlegger Mark Zuckerberg sto denne uka skolerett for det amerikanske konkurransetilsynet, FTC (Federal Trade Comission).

Tilsynet har anklaget sosialmediagigaten for å ha lekket potensielt sensitive personopplysninger til sofware-produsenter og annonsører som jaktet på nye kunder.

Samtidig mener FTC at Facebook gjentatte ganger har holdt sine mer enn 800 millioner brukere for narr når det kommer til hvordan personlig informasjon behandles, skriver Associated Press.

- Jeg skal være den første til å innrømme at vi har gjort en hel haug med feil. Særlig tror jeg at de få feilene vi har gjort som har fått masse oppmerksomhet, ofte har overskygget mesteparten av den gode jobben vi har gjort, skriver Zuckerberg på bloggen sin.

Blir sett over skuldra Reaksjonene til Zuckerberg kommer etter at FTC tirsdag tegnet et lite flatterende bilde av hvordan Facebook blottlegger detaljer om brukernes liv uten å bry seg om å innhente samtykke.

For å unngå ytterligere juridiske overtramp, tvinges Facebook de neste to tiårene til å la myndighetene revidere selskapets håndtering av brukernes personvern annen hvert år.

Zuckerbergs selskap er også pålagt å innhente samtykke fra brukerne før personverninnstilliger endres.

- Facebooks innovasjon får ikke komme på bekostning av brukernes personevern. Det skal FTC sørge for, sier styreleder i tilsynet, Jon Leibowitz.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Løy om annonsør-samarbeid Mange av konkurransetilsynets ankepunkter mot Facebook kommer etter at selskapet i 2009 gjorde en hel rekke endringer i personverninnstillingene.

Endringene førte til at informasjon og bilder av brukerne automatisk ble delt med andre, på tross av at brukerne hadde reservert seg mot dette.

I tillegg ble profilbilder, vennelister og politisk ståsted åpnet slik at hvem som helt kunne klikke seg inn og snoke. I en toårsperiode delte også selskapet informasjon om brukerne med annonsører, men hevdet at de ikke gjorde det.

Facebook beholdt også bilder som brukerne hadde slettet.

Dersom ikke det sosiale nettverket retter seg etter påleggene fra FTC, kan de ilegges dagbøter på nesten 100 000 kroner.

Zuckerberg later til å ta kritikken til seg, og har utvidet ledergruppa med to ansatte som skal jobbe for å ivareta brukernes personvern.

MEKTIGE VENNER: I april i år fikk Mark Zuckerberg besøk av den amerikanske presidenten Barack Obama, i selskapets hovedkvarter i California. Obama var ivirig på sosiale medier i valgkampen før han ble president, og det er ventet at sosiale medier vil spille en stor rolle i presidentvalget i USA i 2012. Foto: Pablo Martinez Monsivais/AP
MEKTIGE VENNER: I april i år fikk Mark Zuckerberg besøk av den amerikanske presidenten Barack Obama, i selskapets hovedkvarter i California. Obama var ivirig på sosiale medier i valgkampen før han ble president, og det er ventet at sosiale medier vil spille en stor rolle i presidentvalget i USA i 2012. Foto: Pablo Martinez Monsivais/AP Vis mer