- Hvis det begynner å brenne, er jeg ferdig med en gang. Jeg har ikke sjans til å komme meg ut før jeg har brent i hjel.
Halvor Gaustadnes (39) er født med Cerebral parese (CP) og er avhengig av rullestol for å komme seg rundt omkring. Den eneste muligheten han har til å stå på beina, er hvis han har noe stødig å holde i.
- Jeg kan komme meg ned i et nødstilfelle, så lenge det er rekkverk i trappa. Men jeg er fortsatt avhengig av at noen bærer rullestolen ned etter meg.
Saken ble først omtalt av MittLillestrøm.
Dagbladet møter Halvor i leiligheten hans på Åkrene i Lillestrøm. Leiligheten er i andre etasje, og vi må opp en bratt trapp som består av 20 trinn før vi får hilst på ham.

Selv bruker Halvor en utendørs stolheis når han skal til og fra leiligheten. Fire dager før julaften ble stolheisen ødelagt.
Trodde alt hadde ordnet seg
Stolheisen til Halvor var ny da han flyttet inn i leiligheten i 2005. Nå har den blitt 17 år gammel. Snøen og kulda har vært heisens verste fiende i alle år, men den har aldri kuttet helt ut, forteller Halvor.
I hvert fall ikke to ganger kort tid etter hverandre.
Det var den 13. desember at heisen gikk i stykker for første gang i år. Den stoppet midt i trappeløpet og sperret trappa. Halvor ga beskjed til Nav Hjelpemiddelsentralen Oslo, som sendte en bestilling til leverandøren TKS Heis som har en avtale med Nav.

- Det kom reparatører som brukte en dag på reparasjon. Jeg ble veldig glad, og tenkte at alt hadde ordnet seg.
Ei uke seinere ble stolheisen ødelagt igjen. Denne gangen sperret heiseplattformen både trappa og døra til Halvor, slik at han verken kunne komme seg inn eller ut.
Heisen ble ødelagt, igjen
Fortvilet tok Halvor nok en gang kontakt med Nav, og forklarte at heisen nok en gang hadde stoppet.
- Jeg er nødt til å sove hjemmefra fram til heisen blir reparert på nytt. Jeg har ikke penger til å ta inn noe sted heller, skrev Halvor i en e-post Nav Hjelpemiddelsentralen Oslo.
Samme kveld dro en reparatør til Halvor, så på heisen og mente at det var en omfattende reparasjon. Han brakk løs delen som sperret inngangsdøra, slik at Halvor i hvert fall kunne komme seg inn og ut.

Luna (9) elsket å danse
Reparatøren skulle sjekke om de hadde reservedelen på lager, men fant ingenting i Norge.
Avdelingsdirektør ved Nav Hjelpemiddelsentralen i Oslo, Bente Kaldheim, opplyser at de bestilte en reparasjon 13. desember.
- Det viser seg dessverre at det ikke er mulig å få tak i deler til heisen og i romjula fikk vi beskjed fra leverandøren om at hele heisen må byttes. Vi har bedt leverandøren om å ta kontakt med Gaustadnes for å avtale en befaring slik at vi kan sette i gang byttesaken, skriver Kaldheim i en e-post til Dagbladet.
Henviser til kommunen
Halvor fikk beskjed om at delene som må byttes ut, må bestilles fra Tyskland.
- Jeg føler meg sliten på grunn av hele situasjonen, også på grunn av usikkerheten rundt hvor lang tid det kommer til å ta. I tillegg føler jeg meg også hjelpeløs, fordi jeg må få hjelp av andre hvis jeg i det hele tatt skal klare å komme meg inn og ut.

Kaldheim opplyser at leveringstida på hjelpemidler og deler kan variere fra 7 til 30 dager, avhengig av hvilket produkt det dreier seg om og hvilke rammeavtaler NAV har.
- Hvorfor får ikke Gaustadnes et alternativt tilbud, for eksempel tilbud om hotellopphold, fram til stolheisen blir fikset?
- Det er ikke noe Hjelpemiddelsentralen kan bidra med. Det er kommunen han bor i som har ansvar for helse- og omsorgstjenester for sine innbyggere, og skal kunne bistå i akutte situasjoner som dette, svarer Kaldheim.
- Føler meg skamfull
Dagbladet har vært i kontakt med Lillestrøm kommune, som opplyser at Halvor ikke er direkte bruker hos dere. Kommunen kan derfor heller ikke tilby ham et alternativt bosted fram til heisen blir fikset.
- I og med at han ikke står i et direkte brukerforhold til Lillestrøm kommune, får han heller ikke tilbud fra kommunen. Han må kontakte kommunen med sine behov, før vi kan hjelpe ham.
Det skriver kommunalsjef for tjenestetorget i Helse og mestring i Lillestrøm kommune, Martin Ekran, i en e-post til Dagbladet.

«Ikke alle kommer hjem»
Halvor forteller åpenhjertig at han alltid har prøvd å klare seg selv fullt ut, så godt det lar seg gjøre. Han synes det er tungt og leit å måtte be andre om hjelp, selv om det er snakk om familie og venner.
- Jeg føler meg veldig skamfull på grunn av det. Det er kjipt å måtte være avhengig av andre.
Når det gjelder Halvor sin redsel for brann, svarer kommunen at det er en forståelig frykt.
- På den annen side er det mange innbyggere i en kommune som kan få problemer ved brann. Bor man i en blokk vil for eksempel alle heiser stanse. Dette er forhold man må kontakte brannvesenet om, skriver Ekran.

Få siste nytt!
Last ned APPEN her!