Veidirektøren om ulykkesåret:

- Jeg er forferdet

Mer en dobbelt så mange har omkommet på veiene hittil i år, sammenliknet med i fjor. Statens vegvesen har lansert ny kampanje for å få ned sommerulykkene, men det avhenger av trafikantene, sier veidirektøren.

LANGE KØER: Det oppsto lange køer på E18 ved Tønsberg fredag, etter en kjedekollisjon i Hemtunnelen. Foto: Webkamera Statens vegvesen
LANGE KØER: Det oppsto lange køer på E18 ved Tønsberg fredag, etter en kjedekollisjon i Hemtunnelen. Foto: Webkamera Statens vegvesen Vis mer
Publisert

- Jeg er forferdet over de mange trafikkulykke så langt i år og spesielt de siste par månedene. Dette viser behovet for et ekstra krafttak mot sommerulykkene, sier veidirektør Ingrid Dahl Hovland til Dagbladet.

Tidligere denne uka lanserte en rekke av landets trafikkaktører en nasjonal kampanje rettet mot trafikantene.

FORFERDET OVER ULYKKENE: Veidirektør Ingrid Dahl Hovland i Statens vegvesen. Foto: Terje Pedersen / NTB
FORFERDET OVER ULYKKENE: Veidirektør Ingrid Dahl Hovland i Statens vegvesen. Foto: Terje Pedersen / NTB Vis mer

Ingen «quick fix»

Bakgrunnen for budskapet er at uoppmerksomhet i trafikken er en av de hyppigste årsakene til trafikkulykker.

- Men det finnes ingen «quick fix» dessverre, sier veidirektøren.

Politidistriktene melder stadig om ulykker med varierende grad av alvorlighet, som kjedekollisjoner og utforkjøringer.

Fredag ettermiddag har vært preget av trafikale utfordringer flere steder - blant annet som følge av en kjedekollisjon i Hemtunnelen i Tønsberg, hvor fire biler med til sammen ni personer var involvert. Ingen kom alvorlig til skade, men en mann i 50-åra mistet førerkortet etter ulykken, ifølge Sør-Øst politidistrikt.

- Årsaken til at vedkommende ble fratatt førerkortet var at det var han som forårsaket ulykken. Mer informasjon om hendelsesforløpet må jeg komme tilbake til, opplyser operasjonsleder Trond Egil Groth i Sørøst politidistrikt til NTB.

NY KAMPANJE: Følg med i trafikken, er hovedbudskapet for kampanjen fra Statens Vegvesen som er rettet mot sommertrafikantene. Foto: Statens vegvesen / NTB
NY KAMPANJE: Følg med i trafikken, er hovedbudskapet for kampanjen fra Statens Vegvesen som er rettet mot sommertrafikantene. Foto: Statens vegvesen / NTB Vis mer

- Høy fart og uoppmerksomhet

I tillegg til den nasjonale kampanjen, vurderes fartsgrensen på risikoutsatte strekninger, økt bruk av fotobokser, og økt tilstedeværelse langs og ute på veiene, ifølge veidirektøren.

- Vi skal gjøre vårt, men vi er også avhengig av trafikantene. Mye tyder på at høy fart og uoppmerksomhet er årsaksforhold som går igjen. Derfor er vårt råd og innstendige ønske at folk kjører etter forholdene og fartsgrensen, er oppmerksom på hele trafikkbildet og bruker bilbelte og annet sikkerhetsutstyr, sier Hovland.

Den nye kampanjen vil først og fremst gå i sosiale medier, skrev NTB tidligere denne uka.

I tillegg vil det være plakater med budskapet på blant annet overnattingssteder, bensinstasjoner og trafikkstasjoner over hele landet.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer