<strong>BLYTUNGT:</strong> Raymond Johansen (Ap) omtaler fjorårets valgkamp som helt forferdelig. Nå har Ap-Raymond funnet tall som han mener beviser at FNB tok feil om bompengene. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
BLYTUNGT: Raymond Johansen (Ap) omtaler fjorårets valgkamp som helt forferdelig. Nå har Ap-Raymond funnet tall som han mener beviser at FNB tok feil om bompengene. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet Vis mer

- Jeg er fortvilet. Helt jævlig

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) i Oslo har ennå ikke kommet over fjorårets vonde lokalvalg. Nå presenterer Ap-Raymond trafikktallene han mener beviser at FNB bløffet velgerne.

Publisert

Fjorårets lokalvalg handlet i stor grad om bompenger. I regjeringen truet Frp-leder Siv Jensen med regjeringskrise. Selv etter at Erna Solberg satte ned foten med et ultimatum, fortsatte krangelen mellom Frp og Venstre om hva bompengeavtalen egentlig betydde.

Samtidig opplevde lokalpolitikere landet rundt at de ikke fikk diskutert sakene valget egentlig handlet om.

- Det var ikke ørens lyd å få utenom bompenger gjennom en meget dramatisk valgkamp. Alt dreide seg om én ting, og det var bompenger, sier byårdsleder Raymond Johansen (Ap) i Oslo.

I Oslo ble det rett før sommeren i fjor innført to nye bomringer - i tillegg til den som har vært der i 30 år. Målet var at flere skulle bidra i spleiselaget og samtidig få bedre trafikkregulering i sentrum.

Trafikken har siden innføringen av de nye bomringene gått ned i hele byen. I sentrum er trafikken ned 6,3 prosent.

Men Groruddalen er unntaket, der trafikken har økt med 2 prosent, ifølge tall byrådet har hentet ut fra bomstasjonene.

<strong>ØKT TRAFIKK:</strong> Ifølge tall byrådet har hentet ut økte trafikken i Groruddalen med to prosent etter innføringen av det nye bomsystemet. Trafikken i sentrum har gått markant ned, selv om reduksjonen på 6,3 prosent er basert på seks gater og ikke nødvendigvis er representantivt for hele indre ring.
ØKT TRAFIKK: Ifølge tall byrådet har hentet ut økte trafikken i Groruddalen med to prosent etter innføringen av det nye bomsystemet. Trafikken i sentrum har gått markant ned, selv om reduksjonen på 6,3 prosent er basert på seks gater og ikke nødvendigvis er representantivt for hele indre ring. Vis mer

Ap nærmest halvert

De nye bomringene og historien om at de ville føre til økte bompenger i Groruddalen, har en stor del av skylda for Arbeiderpartiets katastrofale Oslo-valg, ifølge Johansen.

Ap gikk tilbake 12 prosentpoeng til 20 prosents oppslutning og mistet åtte av sine 20 representanter i bystyret. FNB fikk 5,8 prosent i hovedstaden og fire representanter.

- I valgkampen ble det skapt et bilde av at bompengene i Groruddalen ville skyte i været. Det var politisk drevet fram blant annet av FNB. Det er ingen tvil om at de tok vanvittig mange velgere direkte fra Arbeiderpartiet. Jeg syns det er på tide å spørre om det FNB sa var sant, spør Johansen - og har selv gravd fram svaret i trafikktallene for Oslo etter innføringen.

- Trafikktallene fra juni 2019 til februar 2020 viser at biltrafikken har økt i Groruddalen. Hvordan kan det ha seg? Jo, FNB snakket ikke sant. Omleggingen vi gjorde av bompengesystemet i fjor førte til at bompengene gikk ned i Groruddalen - ikke opp. Jeg er fortvilet over at ikke sannheten kom fram før valget, sier Johansen.

FNB: Jo, bompengene vil øke

<strong>VALGKAMP:</strong> Bjørn Revil i FNB. Her driver han i fjor sommer valgkamp ved en bomstasjon etter at de ny bomringene ble innført. Foto: Lise Åserud / NTB Scanpix
VALGKAMP: Bjørn Revil i FNB. Her driver han i fjor sommer valgkamp ved en bomstasjon etter at de ny bomringene ble innført. Foto: Lise Åserud / NTB Scanpix Vis mer

Bjørn Revil i FNB seilte inn i bystyret på bompengebølgen. Han mener fortsatt han har sine ord i behold, selv om han innrømmer at bompengene ikke har økt for groruddølingene - ennå.

- Vi mener at de kommer til å øke kraftig. Det forhandles om bompengeøkninger gjennom Oslopakke 3. Ser man på alle de samferdselsprosjektene som er lovet og som skal bompengefinansieres, er vi ganske sikre på at de estimatene vi kom med før valget kommer til å slå til. Dessverre. At bompengeøkningene ikke har kommet allerede skyldes at partiene som forhandler om Oslopakke 3 krangler innbyrdes. Når de blir enige øker bompengene, sier Revil til Dagbladet.

For Ap-Raymond ble fjorårets valgkamp en eneste lang kamp i motbakke. To debatter ble det mot Høyres byrådslederkandidat Eirik Lae Solberg på TV, begge varte i fem minutter.

Han viser til at det var Ap's gjennomslag som førte til lavere bombelastning i Groruddalen, uten at partiet klarte å kommunisere det eller vinne velgere.

- Det handlet om rettferdighet for dem som bor i Groruddalen og har bidratt med bompenger siden bomringen ble etablert i 1990. De skulle få mindre belastning ved at de som kjører inn til byen også må bidra. Takstene i den gamle bomringen, som blant annet ligger i Groruddalen, ble omtrent halvert, og vi fikk også gjennom timesregelen og økte rabatten med brikke fra 10 til 20 prosent og satte et makstak på månedlige passeringer.

- Jeg kjørte knallhardt på at det skulle bli mer rettferdig, men vi tapte stemmer blant dem som trodde de ville få høyere bompenger. I realiteten måtte de betale mindre. Det er den tyngste kommunikasjonsutfordringen jeg har stått i, sier Raymond Johansen.

- Utenfor min kontroll

Det var en spesiell stemning i Folkets Hus på Youngstorget valgnatten da Arbeiderpartiet både opplevde en nesten halvering av antall representanter i bystyret samtidig som koalisjonen vant valget.

- Følelsen jeg sitter med et år etterpå er at vi tapte veldig mye på en sak der vi rett og slett ikke nådde fram. Det gjør vondt. Jeg er fra Groruddalen og vi gikk kraftig tilbake, sier Johansen.

- Du vil kanskje ikke legge om hele bompengesystemet midt i en valgkamp igjen?

- Nå var det sensorbrikkene fra en fabrikk i Østerrike som førte til at innføringen ble utsatt og kom rett før valget. Det var ikke oss det sto på. La oss si det sånn: Det var ikke heldig. Det var også det visuelle med mange nye bomstasjoner, folk følte seg overvåket og trodde det ble dyrere og at alle passeringer, og ikke bare én i timen, kostet penger. Å si at det skulle bli billigere uten at folk skulle få oppleve det selv, ble vanskelig. Det var utenfor min kontroll, sier Johansen.

- Gjør livet vanskelig

Bjørn Revil i FNB påpeker at bakgrunnen for deres suksess ikke bare handlet om bompenger, men også holdningen til privatbilen.

- Flere ledende politikere med tilknytning til byrådspartiene har frontet økte bompenger i mediene. Vi ser ellers at politikken i Oslo går ut på å hindre folk i å kjøre og å parkere. Dermed rammes særlig eldre som er avhengig av å bruke bil for å få livet til å fungere sosialt og praktisk. Næringslivet blir også rammet på ulike måter, sier Revil.

- Samferdselspolitikken i Oslo gjør livet vanskelig for mange og det er ikke bare bompengene som er problemet. Det er byrådets holdning overfor at folk kan ha ulke behov som er problemet. Ikke alle er syklister, sier han.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer