SE TV LIVE NÅ: Forsvarsminister Frank Bakke-Jensen (H) og hele seks forgjengere må i dag møte til åpen høring på Stortinget om skandalekjøpet av nye helikoptre til Forsvaret. Video: NTB Vis mer

Forsvarets helikopterkjøp

- Jeg er full av irritasjon

Bjørn Tore Godal var forsvarsminister da beslutningen om å bestille skandalehelikoptrene ble tatt. Er det noen som er skuffet, er det oss, sier han.

Bjørn Tore Godal (Ap) var forsvarsminister i 2001, da beslutningen om å kjøpe 14 NH90-helikoptrene ble fattet.

Forklarte seg: Tidligere forsvarsminister Bjørn Tore Godal forklarte seg i dag om helikopterskandalen. Arkivfoto: Lise Åserud / NTB scanpix
Forklarte seg: Tidligere forsvarsminister Bjørn Tore Godal forklarte seg i dag om helikopterskandalen. Arkivfoto: Lise Åserud / NTB scanpix Vis mer

I dag måtte han forklare seg om sin rolle i kjøpet, som den første av sju forsvarsministere på rad som må inn på teppet hos kontroll- og konstitusjonskomiteen.

De millitære helikoptrene fra det fransk- og italienskeide selskapet NHIndustries, skulle etter planen være på plass mellom 2005 og 2008.

Status i dag er at Norge har fått åtte helikoptre. Seks av dem kan bare brukes til trening.

Ekspertenes anbefaling

Godal forteller at det forut for beslutningen var satt ned en felles nordisk ekspertgruppe ettersom alle de fire nordiske nasjonene skulle ha nye helikoptre.

Det skiftelige rådet fra ekspertgruppen var klart:

- De anbefalte NH90 som det mest kostnadseffektive. De anbefalte dette og ikke noe annet, sier han.

En kritisk rapport fra Riksrevisjonen er bakgrunnen for dagens høring. Her får produsenten hovedskylden for forsinkelsen, men også Forsvaret og Forsvarsdepartementet får kritikk.

Blant annet mener Riksrevisjonen at det Stortinget satt som en viktig forutsetning for helikopterkjøpet, at det skulle velges et helikopter med kjent teknologi og en leverandør med dokumentert driftssikkerhet, ikke ble fulgt opp.

NH90 eksisterte bare som prototyp og NHI hadde ingen produksjon å vise til, men ble likevel valgt som leverandør.

- I hvilken grad vurderte en at dette også kunne være et stort risikoprosjekt, all den tid denne helikoptertypen aldri tidligere hadde vært produsert? ble Godal spurt av kontroll- og konstitusjonskomiteens saksordstyrer, Hans Fredrik Grøvan i dag.

OSLO  20180122.
Nytt helikopter NH90 i fregattversjon landet på Kjeller ved Lillestrøm.


Foto: Berit Roald / NTB scanpix
OSLO 20180122. Nytt helikopter NH90 i fregattversjon landet på Kjeller ved Lillestrøm. Foto: Berit Roald / NTB scanpix Vis mer

- Forsvarsdepartementet og jeg som statsråd følte vi måtte forholde oss til rådene fra den nordiske ekspertgruppen. Det var ikke slik at teknologien ikke var kjent. Anvendelsen av den var det selvsagt spørsmål ved, men det var ikke så stort. Tvert i mot det var dette en hadde mest tiltro til, svarte Godal, som også bemerket at han fant støtte for avgjørelsen i at det også var en rekke andre NATO-land som bestilte samme helikoptertypen.

I ettertid har det vært stilt spørsmål ved hvorfor en ikke gikk for amerikanske Sea Hawk-helikoptre, et millitært maritimt helikopter som i motsetning til NH90 var godt utprøvd.

- Andre modeller var mer gjennomprøvd, men de ble sett på som uaktuelle. Da hadde vi ikke noe annet valg enn å gå inn for det som de som hadde mest kompetanse på dette i landet, anbefalte, svarte han.

- Politisk gunstig

Godal ble også spurt om det var viktig også at en kunne velge et europeisk helikopter, noe den tidligere utenriksministeren innrømmet at han så på som et pluss.

- Det interessante med NH90 var at det sto fire NATO-land bak som også var EU-land. Det var sånn sett å slå mange fluer i ett smekk. Jeg mente rent politisk at det var gunstig å knytte seg til den konstellasjonen, selv om det ikke skulle være utslagsgivende. Så skulle det vise seg i ettertid at det var en stor skuffelse. Men jeg hadde ingen forutsetninger der og da for å se hvor galt det skulle gå, sier Godal som slo fast.

- Er det noen som er skuffet så er det oss som så starten på dette med det nordiske samarbeidet som var veldig godt tenkt da det begynte, sa han.

Da Godal han senere skulle oppsummere, brukte han enda sterkere ord og la all skyld på leverandøren.

- Jeg er full av irritasjon og forbannelse. Det har vært et prosjekt uten styring fra leverandørens side hele tida. Det er sikkert noe vi kan lære av dette, men når alle land opplever det samme, så er det åpenbart her problemet ligger, mente han.

Fulgte ekspertene

Også Anne-Grete Strøm-Erichsen forklarte seg under dagens høring. Hun var forsvarsminister Forsvaret og Forsvarsdepartementet i 2012 utredet om en skulle avslutt kontrakten med NHI.

På dette tidspunktet var helikoptrene allerede fire år forsinket og de foreløpige versjonene av helikoptrene som var kommet, hadde store mangler.

Spurt om hvorfor de likevel valgte å opprettholde kontrakten svarte hun også ved å vise til ekspertrådene.

- Det var en veldig klar anbefaling fra Forsvaret som også departementets fagavdeling støttet i sin innstilling til meg. Alternativet, Sea Hawk tilfredsstilte ikke de norske kravene. Det sto til og med i innstillingen at Sea Hawk ville vært uakseptabelt. Det var et ferdig helikopter, ja, men det måtte tilpasses norske krav. Det ville bli minst like dyrt. Og på dette tidspunktet trodde vi også at de skulle være ferdige før.

Forsvarssjefen mer optimist

Også Forsvarssjef Haakon Bruun-Hanssen ga leverandøren ansvaret for skandalen.

- Leverandøren NHI som er hovedårsaken til utfordringene med anskaffelsen og innfasingen av helikoptrene. Manglende evne til å levere på tid og kvalitet har vært et tilbakevendende tema siden 2004, sa forsvarssjefen.

Han vedgikk likevel at Forsvaret også manglet folk med kompetanse til å følge opp kontrakten, men sier at det også viste seg vanskelig å få tak i folk når Forsvarets logistikkoperasjon forsøkte å ansette flere.

Bruun-Hanssen er imidlertid mer optimistisk nå.

– Jeg ser nå lysere på situasjonen enn for bare 12 måneder siden. NHI har bedret kvaliteten og forsvaret har erkjent at vi må ta kraftfulle grep, sier han.