- Jeg er glad det er over

STORD (Dagbladet): Overstyrmann Olav Skjetne er endelig gjennom seks timer med intense avhør om «Sleipner»-katastrofen. - Nå skal jeg slappe av, sier han til Dagbladet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Jeg er glad for at jeg er ferdig, sier en tydelig lettet Olav Skjetne når Dagbladet treffer ham etter at prøvelsen er over.

Han vil ikke snakke mer om ulykken. Skjetne har sagt sitt. Gjennom seks timer foran undersøkelseskommisjonen fortalte han om et forlis hvor alt gikk galt, og hvor mannskapet mistet kontrollen.

- Det var fortvilende at situasjonen var herre over deg. Det var ikke du som var herre over situasjonen, sa Skjetne til undersøkelseskommisjonen.

I hele går ble han utspurt om sine opplevelser, vurderinger og handlinger på «Sleipner» den tragiske kvelden. Likevel er det mange ubesvarte spørsmål.

  • Burde skjæret vært opplyst?

Dette spørsmålet har vært reist tidligere. Overstyrmannen på «Sleipner» er ikke tvil: Ulykken ville aldri skjedd hvis det var lys på Storebloksen.

- Det er jeg helt sikker på. Vi hadde sett Bloksen allerede ved Ramsholmen, to nautiske mil unna. Kanskje enda lenger, sa Olav Skjetne til undersøkelseskommisjonen.

  • Hvorfor kom båten ut av kurs?

- Jeg kan ikke si hvorfor vi kom så langt ut i forhold til Haaskru-lyset. Jeg var opptatt med radaren, fortalte Olav Skjetne i går.

Men han var ikke fremmed for at hurtigbåten kan ha «giret», det vil si å skjære ut idet den går ned i en bølgedal i høy hastighet.

- Er giring et problem for en hurtigbåt med stor fart og aktervind? spurte sjøfartsinspektør John Ramsøy under høringen i går.

- Det er i hvert fall slik at du må følge nøye med og gi kontraror. Ellers kan kursavviket i meter raskt bli stort når det går så fort, sa Skjetne.

  • Hvorfor så ikke mannskapet skjæret på radaren eller det elektroniske kartet?

Like før båten gikk på grunn, kikket overstyrmannen etter Bloksen på radarskjermen, uten å se noe. Under høringen spekulerte Skjetne i at høyvannet den kvelden kan ha dekket til skjæret, slik at det ga enda mindre utslag på radaren. Det elektroniske kartet har en alarmfunksjon, men den var slått av. Ellers ville den gått hele tida når båten giret under slike forhold. Overstyrmannen klaget også på at det elektroniske kartet er vanskelig å lese av i nattlysstilling.

  • Hva gjorde kapteinen?

Overstyrmannens vitneprov stiller kapteinen i et merkelig lys, ettersom Skjetne tok over noen av hans funksjoner i kritiske øyeblikk. Samtidig ga Skjetne kapteinen de beste skussmål.

- Jeg har gått med ham mange ganger, og alltid oppfattet ham som dønn sikker. Hvis det var noen det var utenkelig at dette skulle skje med, så var det ham, sa Skjetne til undersøkelseskommisjonen.

Det vil gå minst to uker før vi vet hva kapteinen selv gjorde i minuttet før grunnstøtingen. Sverre Hagland er sykmeldt.