- Jeg er ikke bekymret

TOULOUSE/KØBENHAVN (Dagbladet): Flyteknikerne mener at vedlikeholdet av SAS-fly er for dårlig. - Jeg er ikke det minste bekymret, sier konsernsjef Jørgen Lindegaard i SAS.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Den danske konsernsjefen i SAS er slett ikke uroet over at 12 SAS-fly har nødlandet eller returnert på grunn av tekniske problemer, på under en måned.

Dagbladet møtte Lindegaard på vei hjem fra Toulouse i SAS' nye flaggskip, Airbus A340-300. Mellom munnfuller av andebryst og rødvin fortalte Lindegaard at de mange rapporterte nødlandingene og avbrutte flygingene i juni ikke gir ham søvnløse netter.

Tar ikke sjanser

- Det rapporteres ikke flere hendelser enn i juli i fjor, og jeg tror ikke det er noen flere nødlandinger og avbrutte flyginger. Snarere er det blitt flere som skriver om det, sier Lindegaard.

- Det at vi avbryter flyginger på grunn av tekniske problemer, er en del av vårt sikkerhetssystem, og pilotene er opplært til å ikke ta sjanser. Dessuten er det jo en rekke av disse hendelsene som skyldes forhold utenfor SAS' kontroll. Når det kommer fugler inn i maskinen, er det kanskje flyplassen som må sørge for at fugleproblemet forsvinner. Når et av våre fly flyr rett inn i en haglstorm, burde kanskje flyplassen ha sagt ifra på forhånd, sier han.

Provosert

Derimot går han kraftig ut mot flyteknikernes fagforening, som sier at sikkerheten ikke er bedret i SAS, og at vedlikeholdet har blitt mindre frekvent.

- Jeg blir provosert når noen går ut med kritikk offentlig på denne måten, uten å ha framsatt kritikken internt i SAS først. Dersom fagforeningen hadde tatt opp dette internt og møtt veggen, ville jeg forstått og akseptert at de gikk ut offentlig. Jeg forventer at de ansatte er mer lojale enn dette, sier Lindegaard.

SAS-nødlandinger i sommer

  • 4. juli returnerte et SAS-fly til Milan etter tekniske problemer.
  • 5. juli måtte en Fokker 50 på vei fra Bardufoss til Trondheim snu med 23 passasjerer fordi den ene motoren sluttet å virke.
  • 6. juli måtte et MD-87-fly på vei til Storbritannia med 66 passasjerer nødlande på Sola grunnet en instrumentfeil som viste overoppheting av en motor.
  • 13. juli vendte en Boeing 767 fra Singapore til Bangkok tilbake til Singapore med 190 passasjerer. Årsaken var en indikasjon om feil på høyderoret.
  • 17. juli måtte et SAS-fly på vei fra Gardermoen til Stockholm snu etter bare fem minutter i lufta på grunn av røyklukt i kabinen.
  • 21. juli landet en SAS-maskin med motorproblemer i Amsterdam. Flyet var på vei til København fra Brussel i Belgia, da den ene motoren i DC-9 41-maskinen gikk varm.
  • 21. juli landet SK 1700 i Helsinki under en kraftig haglskur, og måtte slå mayday-alarm til flytårnet. Flyet kom fra Arlanda og skulle til Helsinki med 63 passasjerer. MD-81-flyet fikk store skader av haglskuren.
  • 26. juli tok SAS flight SK 1499 av fra Arlanda mot Gardermoen, men måtte snu etter ni minutter og nødlande på Arlanda på grunn av røyk foran i flyet.
  • 26. juli måtte et SAS-fly på vei fra Oslo til Haugesund snu og fly tilbake til Oslo etter at det oppsto en høy lyd i cockpiten.
  • 29. juli vendte et SAS-fly fra Bodø til Oslo om etter at noen måker fløy inn i motoren.

GODT HUMØR TROSS TRØBBEL: - Vårt sikkerthetssystem fungerer, sier SAS-sjef Jørgen Lindegaard (t.h.). Her på vei hjem fra Toulouse i SAS' nye flaggskip, Airbus A340-300.