SISTE SPOR: Her er det siste sporet etter flight MH370 på FlightRadar24.com, som overvåker all flytrafikk i verden. Foto: FlightRadar24.com
SISTE SPOR: Her er det siste sporet etter flight MH370 på FlightRadar24.com, som overvåker all flytrafikk i verden. Foto: FlightRadar24.comVis mer

- Jeg etablerte kontakt med flyet før det forsvant

Kapteinen på fly som fløy foran det savnede Malaysia Airlines-flyet hørte mye støy før kontakten ble brutt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): En Boeing 777-pilot som fløy 30 minutter foran det savnede Malaysia Airlines-flyet etablerte kontakt med flight MH370 før det forsvant fra radarene.

- Vi klarte å etablere kontakt med MH370 rett etter klokka 1.30, og spurte om de hadde kommet inn i vietnamesisk luftrom, sier piloten til New Straits Times.

MH370 forsvant fra radaren klokka 2.40 lokal tid.

Mye støy Piloten opprettet kontakt gjennom flyets nødfrekvens da han ble bedt om å gjøre det av flykontrollen i Vietnam, som ikke klarte å komme i kontakt med flyet.

Piloten, som ikke ønsker å stå fram med navn, forteller at han hørte mye støy før forbindelsen ble brutt.

- Det var mye støy... statisk... Men jeg hørte mumling fra den andre enden. Stemmen kan ha tilhørt enten kaptein Zaharie eller co-piloten Fariq, men der og da var jeg sikker på at det var co-piloten.

- Det var siste gang vi hørte fra dem, siden vi mistet forbindelse.

Piloten forteller at han ikke tenkte noe over at kontakten ble brutt, siden det er noe som skjer til stadighet.

- Hvis piloten hadde problemer, hadde vi hørt piloten sende nødsignal (mayday). Men jeg er sikker på at ingen der oppe, som meg, hørte noe slikt.

Mysterium Det har gått over et døgn siden det malaysiske passasjerflyet forsvant med 239 passasjerer om bord - og fremdeles har det ikke blitt funnet.

En østerriker og en italiener som sto på passasjerlista, var ikke om bord i det savnede malaysiske flyet. Passene deres er meldt stjålet under tidligere opphold i Thailand.

Hvem som har brukt de stjålne passene, er ikke kjent. Enkelte spør seg om det kan knyttes til terror, men det er fortsatt svært usikkert hva som forårsaket at flyet forsvant.

MULIG SPOR: Dette bildet viser oljesølet som er observert i området der Boeing 777-flyet kan ha krasjet. Bildet er tatt fra et vietnamesisk militærfly som søker etter flyet. Foto: Reuters/NTB Scanpix
MULIG SPOR: Dette bildet viser oljesølet som er observert i området der Boeing 777-flyet kan ha krasjet. Bildet er tatt fra et vietnamesisk militærfly som søker etter flyet. Foto: Reuters/NTB Scanpix Vis mer

Flyet av typen Boeing 777 fra Malaysia Airlines var på vei fra den malaysiske hovedstaden til Kinas hovedstad Beijing da det forsvant sør for Vietnam. Radarkontakten med flyet forsvant to timer etter avgang. Flyet skulle ha landet før midnatt fredag norsk tid.

Turen mellom Kuala Lumpur og Beijing tar normalt seks timer, og flyet hadde kun drivstoff for sju og en halv time i lufta.

- Må ha gått fort Kjetil Jikiun, som tidligere var pilot i Malaysia Airlines, ønsker ikke å spekulere om hva som har skjedd, men tror det hele har gått fort, ettersom det ikke er sendt ut nødmelding.

- Hvis du ikke har kontroll på flyet, bruker du ikke tid på å sende ut radioanrop eller mayday. Det er viktigere å forsøke å få kontroll, sier Jikun til NTB.

Nordmannen jobbet i flyselskapet fra 1991 til 1993.

Han sier at også sikkerhetsstatistikken på flytypen er svært god.

- Den flytypen har hatt få ulykker, og det er et trygt fly å være passasjer i.

FÅ ULYKKER: Både flyselskapet Malaysia Airlines og flytypen Boeing 777 har få ulykker og er regnet som trygge. Dette er det eksakt samme flyet som nå er savnet tatt i desember 2011 mens det tar av fra Charles de Gaulle-flyplassen i Paris. Foto: AP Photo/Laurent Errera/NTB Scanpix
FÅ ULYKKER: Både flyselskapet Malaysia Airlines og flytypen Boeing 777 har få ulykker og er regnet som trygge. Dette er det eksakt samme flyet som nå er savnet tatt i desember 2011 mens det tar av fra Charles de Gaulle-flyplassen i Paris. Foto: AP Photo/Laurent Errera/NTB Scanpix Vis mer