«Jeg fryktet det verste»

Brigadesjef Arild Halvorsen i Oslo Brann og redningsetat er lettet. De over 200 T-banepassasjerene kan prise seg lykkelige over at sammenstøtet på Tøyen T-banestasjon skjedde i lav fart og på stasjonsområdet. Dersom kollisjonen hadde skjedd i høy hastighet, ville tapet av menneskeliv blitt enormt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

At over halvparten av de som måtte befinne seg om bord i vognene ville miste livet er sannsynlig. Erfarne sikkerhetsfolk Dagbladet har snakket med sammenlikner et slikt katastrofescenario med dødsbrannen på kabelbanen i Østerrike, der 156 mennesker omkom.

Skrekkscenario

- En brann i en fullstappet T-banevogn i en tunnel i rushtida er vårt skrekkscenario, sier direktør Tor Suhrke i Direktoratet for brann og eksplosjonsvern (DBE).

Også lederen for gårsdagens utrykning til T-banekollisjonen, brigadesjef Arild Halvorsen i Oslo Brann- og redningsetat (OBRE), pustet lettet ut da han forsto at det i går gikk så bra som det gjorde.

- Det skal mye til for at to tog skal komme på kollisjonskurs, men jeg fryktet det verste da meldingen om kollisjonen på Tøyen kom klokka 16.07. Frykten er begrunnet i at konsekvensene er så store når det går virkelig galt. Jeg er glad og lettet over at det gikk så bra, sier Halvorsen.

Samme retning, samme spor

Passasjerene merket lite til sammenstøtet mellom de to T-banesettene i går. Det ene toget fikk sannsynligvis grønt klarsignal fra spor fire på stasjonen, og kjørte inn på hovedsporet i retning sentrum. Samtidig kjørte en passasjertom T-bane, med en fører under opplæring, på vei inn på samme spor, i samme retning. Den første vogna i de to togene støter sammen omtrent der spor 4 kommer inn på hovedsporet. Den heteste teorien var i går at T-bane-lærlingen førte sitt togsett mot rødt signal.

- Dette handler om en mulig kjøring mot rødt, sier informasjonsdirektør Bjørn Rydmark ved Banedivisjonen i Oslo Sporveier.

På togsettene finnes sperrer som forhindrer at hastigheten overstiger 15 kilometer i timen når to tog befinner seg nært hverandre på sporet, på såkalte blokkstrekninger som ligger etter hverandre. Derfor ble ikke kraften i kollisjonen større enn at bare det ene av de to togene sporet av. Skinnegangen ble vridd på ulykkesstedet.

LETTET: Brigadesjef Arild Halvorsen i Oslo Brann- og redningsetat fryktet det verste da han fikk meldingen om T-banekollisjonen. - Jeg er lettet over at det gikk så bra som det gjorde, sier han til Dagbladet.