- Jeg har aldri truet Norge

Lockheed Martin-sjefen tilbyr milliarder til norsk industri, og avviser trusler om bøter i jagerflysaken.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Kampen spisses mellom de argeste konkurrentene som kjemper om å levere Norges neste generasjon jagerfly.

Nå er det opinionen våpengigantene vil nå frem til med sine budskap om sikkerhet, frihet og gullkantede gjenkjøpsavtaler for norsk industri.


40 milliarder 

I 2008 skal Norge avgjøre hvem som får tilslaget på innkjøp av 48 kampfly. De skal erstatte F16-flyene fra 2012 og utover.

I realiteten står kampen mellom amerikanske Lockheed Martins Joint Strike Fighter (JSF)og europeiske Eurofighter.

Mens Eurofighter allerede er på vingene, er JSF fremdeles under utvikling. Ifølge Lockheed Martin vil det første flyet være klart til aktiv tjeneste i 2009.

Det vil koste opptil 40 milliarder kroner å fornye jagerflyflåten, og det vil være den største forsvarsinvesteringen noen sinne her til lands.


Truet med bøter 
I et intervju med det velrenomerte forsvarsmagasinet Jane\'s truet Tom Burbage, Lockheed Martins toppsjef for JSF-programmet, med straffetiltak og bøter dersom Norge ikke innen årsskiftet bestemmer seg for å kjøpe de amerikanske flyene. Dagbladet skrev om truslene 28. mars.
To dager senere inviterte Eurofighter til presselunsj på Grand Hotell i Oslo for å skryte av sin åpne og vennlige holdning til Norge.

- Vi kan garantere at et samarbeid med oss ikke byr på bøter eller straffetiltak. Vi vil gjerne ha Norge med på laget enten dere velger å kjøpe fly av oss eller ei, sa Eurofighter-direktør David R. Hamilton smørblid.

Betaler allerede Han forsøkte flere ganger å latterliggjøre hovedkonkurrenten JSF og Tom Burbage, og var klar på at Norge neppe kunne forvente seg en amerikansk gavepakke, verken når det gjelder industrikontrakter eller teknologi.

Jagerfly-saken har lenge vært en het potet på Stortinget, der tidligere forsvarsminister Kristin Krohn-Devold flere ganger ble beskyldt for å være i lomma til den amerikanske våpengiganten og at hun derfor presset på for at Stortinget skulle velge JSF.


Siden 2002 har Norge spyttet inn omlag 400 millioner for å delta i utviklingen av flyet. Men til nå har investeringene gitt liten avkastning i form av gjennkjøpsavtaler og kontrakter for norsk industri.

Innen juni må Stortinget avgjøre om Norge skal fortsette deltagelsen. Prislappen blir i såfall på ytterligere 120 millioner kroner.

- Jeg har aldri truet
Men Lockheed Martin slår nå tilbake. I et eksklusivt telefonintervju med Dagbladet.no tar toppsjefen for JSF-programmet bladet fra munnen.

Tom Burbage ringte selv for å avvise at han har fremsatt trusler mot Norge.

- Jeg føler at jeg ble mistolket i intervjuet med Jane\'s. Forhandlingene om norsk kjøp av Joint Strike Fighter er en helhetlig forhandling mellom myndighetene i Norge og USA. Lockheed Martins oppgave er å identifisere og promotere den industrielle verdipakken, vi er ikke i posisjon til å true eller bøtelegge Norge på noe vis, sier Burbage.

- Jeg har ikke truet Norge på noen som helst måte. Det kan bare ikke skje, sier han.


Lover gull til industrienBurbage sier han i intervjuet med Jane\'s understreket at Norge som partner i prosjektet ville miste industrikontrakter i JSF hvis Norge velger andre fly. Han mener dette har var opphav til påstanden om at Lockheed Martin truer med sanksjoner.

- Dette er ikke noe unikt for Norge, men for alle partnerland i JSF. Skal man være med på industripakka, så må man være med i programmet, sier han til Dagbladet.no.


- Denne industripakka har vært gjenstand for stor debatt i Norge. Til nå har få JSF-kontrakter havnet på norske selskapers hender. Er Lockheed Marin nå villig til å fortelle hvor mye de ønsker å tilby norsk industri?


- Det er viktig å understreke at vi ikke snakker om en tradisjonell gjenkjøpsavtale, men en verdipakke. Dette har et stort potensial for norsk industri som ønsker en plass i prosjektet. De blir en del av hele programmet, og ikke bare byggingen av de 48 norske flyene. Det vil si at de er med på byggingen av flere tusen fly, sier han.

- Men hvor mye penger snakker vi om?


- Våre beregninger viser et verdipotensial for norsk industri på 18-19 milliarder kroner, sier han.

Dette er første gang et konkret beløp legges på bordet. Burbage gjentar summen både i dollar og norske kroner.


Men... 

- Dere garanterer norsk industri kontrakter på 18-19 milliarder kroner hvis Norge kjøper JSF?

- Potensialet er i denne størrelsesorden. Men det forutsetter at industrien er konkurransedyktig og klarer å holde kostnadene nede. Dette er noe vi jobber veldig hardt for å få til, i samarbeid med norsk industri.

- Med andre ord finnes det ingen garanti for at norsk industri får denne gevinsten?


- Vi jobber veldig hardt - helhjertet vil jeg si - for å få norsk industri med på laget. Men vi må hele veien se på kostnadene. Og da må norske selskaper være konkurransedyktige.

 

TILBYR MILLIARDER: Toppsjefen for Lockheed Martins JSF-prosjekt Tom Burbage (t.h) sier han aldri har truet Norge, og tilbyr nå 19 milliarder kroner i industriavtaler hvis Norge kjøper jagerfly av ham. Her inspiserer han byggingen av prototypen til JSF. Foto: Lockheed Martin
TILBYR MILLIARDER: Toppsjefen for Lockheed Martins JSF-prosjekt Tom Burbage (t.h) sier han aldri har truet Norge, og tilbyr nå 19 milliarder kroner i industriavtaler hvis Norge kjøper jagerfly av ham. Her inspiserer han byggingen av prototypen til JSF. Foto: Lockheed Martin Vis mer
- Jeg har aldri truet Norge
JSF: Det amerikanske jagerflyet Joint Strike Fighter skal etter planen være klart til bruk i 2009.
EUROFIGHTER: Det europeiske alternativet, Eurofighter Typhoon, er allerede tatt i bruk i det tyske, engelske og italienske forsvaret.
PÅ SALGSTURNÉ: Eurofighter-direktør David R. Hamilton bruker mye tid på hamre løs mot konkurrenten JSF og Tom Burbage. Torsdag vitset han om amerikanerne under en presselunsj på Grand Hotell i Oslo.