BORDER: Den tidligere norske MTB-en heter nå Nimasa Oweikenighan. Her border de den norske oljeservicebåten «Norman Cutter» utenfor Nigeria. I forgrunnen er lekteren som var fortøyd inntil den norske båten. Foto: Privat
BORDER: Den tidligere norske MTB-en heter nå Nimasa Oweikenighan. Her border de den norske oljeservicebåten «Norman Cutter» utenfor Nigeria. I forgrunnen er lekteren som var fortøyd inntil den norske båten. Foto: PrivatVis mer

- Jeg har ikke sett noe penger selv, men jeg er jo heller ikke født i går. Selvsagt var de på jakt etter noe

Norsk sjømann etter å ha blitt bordet fra «Nigeria-båt».

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Forsvarsminister Søreide kalte det «udramatisk» da tungt bevæpnede paramilitære bordet norsk oljeservicebåt fra en av Forsvarets gamle MTB-er. Mannskapet er ikke enig.

Den norske oljeservicebåten Normand Cutter hold på å jobbe på det nigerianske oljefeltet Ofon, da mannskapet plutselig fikk øye på en «norsk» missiltorpedobåt (MTB) som nærmet seg.

- Jeg kjente den igjen med en gang fra reportasjene i Dagbladet, sier en av sjømennene om bord på Normand Cutter.

Det siste halvannet året har Dagbladet skrevet en rekke reportasjer om hvordan krigsherren Government «Tompolo» Ekpemupolo har fått kjøpe seks utrangerte MTB-er og støttefartøyet KNM Horten fra det norske Forsvaret.

- Dette var en helt udramatisk rutineopperasjon der man sjekket papirer slik man gjør på vanlig måte, sa forsvarsminister Ine Eriksen Søreide da hun gjestet Dagbladets valgbod få dager etter angrepet.

- Det var slettes ikke udramatisk, sier sjømenn om bord som Dagbladet har snakket med.

De har et sterkt behov for å korrigere inntrykket Søreide forsøker å tegne, men er bekymret for både sin egen situasjon og for at rederiet de jobber for kan få trøbbel. Sjømennene Dagbladet har snakket med vil derfor ikke stå fram med navn og bilde.

Hvordan det kunne skje at de norske krigsskipene havnet i Nigeria er et av de sentrale spørsmålene når Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité avholder sin andre åpne høring om saken i morgen og fredag. For i går ble det klart at høringen utvides med én dag for at også de offiserene som håndterte salget direkte skal få forklare seg for Stortinget.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Prøvde å avskjære Sjømennene forteller at MTB-en som nærmet seg fredag 4. september var bemannet med skyttere ved kanonene både på framdekket og på akterdekket. Og da to sikkerhetsbåter som var leid inn for å holde vakt der arbeidet pågikk, dro ut for å prøve å avskjære MTB-en, fikk de streng beskjed om å holde seg vekk fra den tungt bevæpnede båten.

Tre personer i full soldatutrustning og en «sjef» hoppet om bord på en lekter som lå fortøyd langs skutesida til den norske båten. Soldatene hadde på seg hjelmer og skuddsikre vester og bar tunge automatvåpen. Men skipperen på Normand Cutter så hva som var i ferd med å skje og  beordret at landgangen som forbinder båten og lekteren skulle heises opp. Uten den er det ikke mulig å komme seg opp den bratte skutesida.

- De ba flere ganger om at den skulle tas ned igjen, og med den tunge bevæpningen hadde vi ikke noe annet valg enn å adlyde, sier den erfarne sjømannen.

Hele besetningen samlet seg i messa i henhold til prosedyren.

- Vi kjørte full nedlåsing, da de nektet å stanse for våre vaktbåter så det skummelt ut, sier en annen av sjømennene.

Nektet våpen Kapteinen får ros for at han gikk ut på dekk og tok i mot de væpnede mennene. Nigerianerne ville inn i båten, men da ga kapteinen klar beskjed om at de måtte legge igjen våpnene ute på dekk. Det ble til at lederen for styrken gikk inn og diskuterte med kapteinen, mens de tungt bevæpnede fotsoldatene ble igjen på dekk for å holde vakt. Sjømennene forteller at de paramilitære tok kontroll over båten i den forstand at arbeidet stoppet opp.
 
Kapteinen og rederiet har ikke villet si så mye om hva forhandlingene gikk ut på.

- Jeg har ikke sett noe penger selv, men jeg er jo heller ikke født i går. Selvsagt var de på jakt etter noe, sier en.

12 nye ansatte Fram til Tompolo i 2009 sluttet fred med den nigerianske presidenten drev han med piratvirksomhet som leder av MEND-geriljaen. Etter fredsavtalen mottar han et milliardbeløp for å ikke være banditt lenger og i stedet ivareta sjøsikkerhet utenfor Nigeria gjennom et oppdrag for det nigerianske kystverket - Nimasa.

De paramilitære forlot Normand Cutter etter et snaut døgn. Da var det gjort en avtale om at 12 personer fra Nimasa skulle jobbe om bord i den norske båten.

NORSK:  Norman Cutter eies av rederiet Solvang, og brukes til bygg og vedlikehold av oljeinstalasjoner.
NORSK: Norman Cutter eies av rederiet Solvang, og brukes til bygg og vedlikehold av oljeinstalasjoner. Vis mer

- De var opptatt av at vi hadde lokalt ansatte om bord. Vår bemanning har hele tiden vært den samme, men vår kunde gjorde noen endringer, sier direktør Lars Peder Solstad i Solstad Offshore ASA. Han viser til det italienske oljefirmaet de jobbet for.

Solstad omtaler bordingen som «udramatisk» og sier at det er ikke er uvanlig at myndighetspersoner kommer om bord. Hva som er betalingen for de tolv lokale sjømennene er uvisst.

- Jeg har ikke hørt om noe pengekrav. De krevet i hvert fall ikke noe fra oss, sier han.