PRISLAPP: 130 MILLIARDER KRONER:  Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (t.v) mottok i dag InterCity-utredningen fra jernbanedirektør Elisabeth Enger og Anne Siri Haugen (i midten).
Foto: Gorm Kallestad / Scanpix.
PRISLAPP: 130 MILLIARDER KRONER: Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (t.v) mottok i dag InterCity-utredningen fra jernbanedirektør Elisabeth Enger og Anne Siri Haugen (i midten). Foto: Gorm Kallestad / Scanpix.Vis mer

- Jeg har ingen grunn til å stole mindre på toget

Meltveit Kleppa fikk 130 milliarders Intercity-plan dagen etter togavsporingen i Vestfold.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): - Avsporingen på Vestfoldbanen i går var en trist hendelse. Men så langt har ikke denne ulykken kastet noen mørke skygger over framtidstroen på toget, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa til Dagbladet.

Hun har nettopp fått overlevert Jernbaneverkets 130-milliarders plan for en gigantisk opprustning av Intercity-trafikken til og fra Oslo - blant annet på strekningen der et av de splitter nye, sveitsiske Flirt-togene sporet av ved Nykirke.

Disse togsettene er tenkt brukt også når de nye Intercitylinjene er klare - tidligst 10 år etter at Stortinget har vedtatt planene og bevilget milliardene.

Flirt-togene skulle vært satt i drift på den nåværende Vestfoldbanen allerede nå 29. februar, men etter ulykken er åpningsfesten utsatt. Den blir iallefall ikke på skuddårsdagen som planen var.

- Stoler ikke mindre enn før - NSB, Jernbaneverket og de ulike granskningene må først finne ut hva som skjedde på Vestfoldbanen i går. Jeg har ikke fått noen tidsperspektiver på hvor lang tid det tar. Men inntil ulykken er gransket til bunns, har jeg ingen grunn til å stole mindre på toget enn jeg har gjort før, sier samferdselministeren til Dagbladet.

NSB har kjøpt 50 togsett til en samlet pris på fire milliarder kroner fra den sveitsiske fabrikken. Flirt-togene har trafikkert europeiske jernbanespor i flere tiår uten større ulykker det togenes tekniske kvalitet har vært problemet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Slik mener Jernbaneverket at reisetidene kan reduseres hvis politikerne "kjøper" den nye Intercity-planen:

Vil kappe 69 minutter Oslo - Porsgrunn • Oslo - Lillehammer fra 2 timer 14 minutter til 1.23

• Oslo - Hamar fra 1.23 til 0.55

• Oslo - Fredrikstad fra 1.08 til 0.47

• Oslo - Halden fra 1.45 til 1.08

• Oslo - Porsgrunn fra 2.45 til 1.36

• Oslo - Tønsberg fra 1.28 til 1.00.

Men OM politikerne er klare til å legge milliardene på bordet for å løse trafikkorkene på Østlandet en gang for veldig lenge, ga samferdselsministeren ingen garanti om.

Svaret har du hørt før:
- Denne regjeringen har bevilget tre ganger mer til jernbane enn de foregående har gjort.

Men hvilket veivalg regjeringen tar i forhold til den nye Intercity-planen, kan komme allerede i 2013 - etter at en ny Nasjonal Transportplan er lagt fram i juni samme år, ifølge statsråd Magnhild Meltveit Kleppa.

450.000 nye innbyggere — Utredningen viser at det er fullt mulig å gjøre dette raskt, men da kreves det et politisk vedtak med forutsigbar finansiering, sier jernbanedirektør Elisabeth Enger. Bare i Oslo og Akershus er det ventet 450.000 nye innbyggere innen 2040. Dette vil medføre en enorm trafikkvekst, men det er ikke tilstrekkelig areal til å bygge ut veinettet inn i Oslo.

Derfor må kollektivtrafikk løse de store utfordringene som befolkningsveksten gir, står det i utredningen.

Frp: - Veldig positivt Nestleder i transportkomiteen, Bård Hoksrud (Frp), betegner rapporten som veldig positiv og sier at partiet stiller seg bak planene. — Fremskrittspartiet har allerede gitt klare signaler om at vi vil prioritere utbygging av InterCity-triangelet. Vi vil bygge dobbeltspor rundt de største byene istedenfor rekorddyrt lyntog til 900 milliarder kroner, sier han til NTB Transportkomiteens leder, Knut Arild Hareide (KrF), mener byggingen må komme i gang raskt. — Nødvendige beslutninger må tas raskest mulig. Jeg forventer nå at regjeringen legger fram saken til Stortinget, sier Hareide. KrF mener at InterCity-linjene Oslo-Halden, Lillehammer og Skien må bygges ut samtidig. Det må bestemmes en sluttdato for prosjektet og forutsigbar finansiering må avklares på forhånd. Transportkomitemedlem Siri Hov Eggen (Ap) sier til NTB at prosjektet innebærer en revolusjon for togpassasjerene på Østlandet.

 DÅRLIG TIMING:  Det nye testtoget Flirt sporet av ved Nykirke på Vestfoldbanen dagen før den mest omfattende jernbaneplanen noen gang for samme strekning ble lagt fram. Nå blir det ingen Flirt-premiere på Vestfoldbanen 29. februar som planlagt. FOTO: PEDER GJERSØE, REUTERS/SCANPIX.
DÅRLIG TIMING: Det nye testtoget Flirt sporet av ved Nykirke på Vestfoldbanen dagen før den mest omfattende jernbaneplanen noen gang for samme strekning ble lagt fram. Nå blir det ingen Flirt-premiere på Vestfoldbanen 29. februar som planlagt. FOTO: PEDER GJERSØE, REUTERS/SCANPIX. Vis mer