- Jeg hater Tesla-sjåfører

Erling Borgen forteller om nestenulykke og raser mot Tesla-eiere. - Miljødrittsekker.

RASERI: Den proflierte filmskaperen Erling Borgen sier han har gledet seg lenge til å skrive det harmdirrende innlegget om Tesla-eiere. Han får kontant svar av Bellona-leder Frederic Hauge. 
Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
RASERI: Den proflierte filmskaperen Erling Borgen sier han har gledet seg lenge til å skrive det harmdirrende innlegget om Tesla-eiere. Han får kontant svar av Bellona-leder Frederic Hauge. Foto: Heiko Junge / NTB scanpixVis mer

«Jeg hater Tesla og Tesla-sjåførene».

Slik innleder forfatter, filmskaper og tidligere NRK-korrespondent Erling Borgen (70) et innlegg på Facebook torsdag.

«I dag morges ble jeg nesten kjørt ned av en Tesla-drittsekk i en fotgjengerovergang i Oslo sentrum. Det er langt fra første gang. Jeg sier det som det er: Jeg hater Tesla og Tesla-sjåfører (med et par unntak)» skriver Borgen.

- Tror de eier veiene

«De tror de eier veiene – og derfor kan bryte det som er av trafikkregler og folkevett» skriver Borgen på Facebook.

KJØRER SOVENDE: Et sjokkert øyenvitne tok opp mobiltelefonen og filmet da han så en sovende sjåfør bak rattet. Video: Dakota Randall/CNN Vis mer

Borgen, som nå har sitt daglige virke som professor i dokumentarisme ved Høyskolen i Lillehammer, har tydeligvis fått nok av eierne av de amerikanske elbilene. .

«Når Oslos dyreste og mest snobbete fisk- og vilt-butikk, Fjelberg i Bygdøy allé, mottar hummer og sine ryper, vrenger Tesla-eierne bilene sine opp på fortauet – og setter alarmlysene på. Med hummeren i sikkerhet, vrenger de bilene ut på veien igjen – og gir fullstendig blaffen i fotgjengerfelt og skoleelever», skriver han.

- Ikke tid til å gå fra kafé til kafé

TESLA-FRELST: Bellona kjøpte den første Tesla roadsteren i Europa i 2009. Her får daværende kunnskapsminister Kristin Halvorsen teste det som da ble kalt et miljøvennlig fartsvidunder. Foto: Øistein Norum Monsen / Dagbladet
TESLA-FRELST: Bellona kjøpte den første Tesla roadsteren i Europa i 2009. Her får daværende kunnskapsminister Kristin Halvorsen teste det som da ble kalt et miljøvennlig fartsvidunder. Foto: Øistein Norum Monsen / Dagbladet Vis mer

Bellona-leder Frederic Hauge (54) eier Europas første Model S og en Model X. I tillegg kjøpte Bellona i sin tid den første Tesla Roadsteren i Europa - den tiende ut av samlebåndet fra fabrikken i England. 54-åringen er Tesla-mann på sin hals.

- Alle har et ansvar for å kjøre ordentlig, også Tesla-eiere. Det burde Erling av alle vite. Jeg anbefaler at han gjør litt gravende journalistikk på området, og han kan alltid ringe meg, sier Hauge til Dagbladet.

- Vi har viktigere ting å krangle om. Elbilen er kommet for å bli, akkurat som rødvinen. Folk må transportere seg og da er elbil bedre enn fossilbil, med mindre man er glad i å lage astmabarn. Jeg må ha bil i jobb og kjører elektrisk med litt bedre samvittighet. Jeg har ikke tid til å gå fra kafé til kafé og drikke vin. Jeg må jobbe, sier Bellona-lederen.

FORTVILER: Politiet fortviler over elbilistenes forhold til kollektivfeltet. På 60 minutter ved Manglerud i Oslo, kunne de skrevet forenklede forelegg for nesten en million kroner. Video: Nicolai Delebekk Vis mer

Erling Borgen svarer på kritikken:

- Jeg går utrolig lite fra kafé til kafé og drikker rødvin. Mitt poeng er at jeg synes det er meningsløst at de rikeste i Norge som har råd til å kjøpe de feteste bilene får skattesubsidier. Jeg har selv tenkt å kjøpe elbil, men ønsker å gjøre det ut fra min økonomi og ikke skattesubsidier i hundretusenerskronerklassen, sier Borgen til Dagbladet.

- Miljødrittsekkene

Borgen er bror av Oslo-ordfører Marianne Borgen, byen der Tesla-eiere får nyte godt av goder som gratis parkering på alle offentlige parkeringer:

«De kjører i egne miljøfelt. De betaler ingen bomavgifter. De betaler ingen ting på ferjer eller på Hardangerbroen. Det råeste er at de får statssubsidier til sine biler på mange hundre tusen kroner, disse miljødrittsekkene. Jeg simpelthen hater hele Tesla-konseptet», skriver han.

Dette tar riktignok Borgen feil i. Tesla-eiere og andre elbilsjåfører betaler halv pris i bompenger på Hardangerbrua. Det gjelder også på en rekke andre samferdselsprosjekter. Stortinget har imidlertid vedtatt at nullutslippskjøretøy ikke skal betale mer enn maksimalt 50 prosent av takstene for konvensjonelle for bompenger, ferje og parkering.

- Vant til smålighet

- Hvis Erling Borgen er opptatt av folks ve og vel burde han vite at hver fossilbil fører til nesten 20 000 i helsekostnader hvert år. Det glemmer vi i denne diskusjonen. Jeg holdt også på å bli påkjørt av en fossilbil, men legger ikke ut den type innlegg på Facebook av den grunn.

Elbilbestanden i Norge er på over 230 000 biler i juni 2019.

Elbiler i Norge har en markedsandel på 56,2 prosent når det kommer til antall registrerte nye biler så langt i år. Ingen land i verden er i nærheten av slike tall, og elektrifisering av bilparken er et uttalt mål for norske myndigheter. Fritak for moms og avgifter tilskrives mye av æren for utviklingen.

- Vi er veldig stolt av den jobben vi har gjort som har lagt til rette for elbilrevolusjonen i Norge. Jeg gleder meg og blir motivert hver gang jeg ser noen kjører elbil. Samtidig er jeg vant til smålighet, sier Bellona-leder Hauge.