Bitcoin-svindel herjer på Facebook:

- Jeg holdt på å bli gal

Norske kjendiser og medier misbrukes i en omfattende Bitcoin-svindel på Facebook. Nå advarer politiet folk mot å gi ut sensitiv informasjon.

BRUKER FACEBOOK: Svindlere publiserer falske nyhetsartikler på Facebook. Arkivfoto: Richard Drew /AP Photo/ NTB Scanpix
BRUKER FACEBOOK: Svindlere publiserer falske nyhetsartikler på Facebook. Arkivfoto: Richard Drew /AP Photo/ NTB ScanpixVis mer

Den siste tiden har det florert av svindelannonser om Bitcoin-handel på Facebook. Annonsene prøver typisk å etterlikne norske medier, med en «spesialreportasje» om diverse norske kjendisers «imponerende investering».

Dagbladet har vært i kontakt med en dame i 50-åra fra Bergen, som sier hun gikk på svindelen. Kvinnen ønsker å være anonym.

Bergenseren forteller at hun først så annonsen på Facebook, og ble lokket av «et nytt automatisk tradingprogram for kryptovaluta som heter Bitcoin Code», som det står i en av svindel-artiklene.

- Jeg jobbet med fond og investeringer for tjue år siden, og trodde jeg fortsatt hadde peiling. Jeg har også hørt mye om Bitcoin, og der og da virket intervjuet med Morten Harket troverdig. Jeg klikket meg videre, og la inn 500 euro (cirka 5000 kroner, journ.anm.), sier hun, og forteller at det eneste hun stusset over var at hun ikke fant noen knapp til dette «automatiske tradingprogrammet.»

SVINDEL: Dette er et eksempel på en av svindelannonsene hvor Dagbladets merkevare blir misbrukt. Foto: Skjermdump
SVINDEL: Dette er et eksempel på en av svindelannonsene hvor Dagbladets merkevare blir misbrukt. Foto: Skjermdump Vis mer

- Holdt på å bli gal

Dagen etter ble hun oppringt av rundt 30 ulike numre.

- Alle snakket engelsk og ville gi meg råd om hvor jeg skulle investere, men ingen kunne fortelle meg hvor denne knappen for automatisk trading var.

50-åringen tok deretter kontakt med Dagbladet, og fikk bekreftet at dette var svindel. Nesten tre uker seinere blir bergenseren fortsatt kontaktet av ukjente numre.

- Jeg holdt på å bli gal, og har bedt dem gi meg pengene tilbake. Jeg håper fortsatt jeg vil få dem igjen, men føler meg som en idiot, og er flau over at jeg gikk på. Jeg pleier å riste på hodet av folk som faller for sånt, sier hun.

Kvinnen hevder i etterkant av intervjuet at hun har fått tilbakeført 420 av de 500 euroene hun investerte, men får beskjed om at de vil tilbakeholde 80 euro inntil hun sender kopi av pass eller bankkort.

- Vanskelig å etterforske

Politiet har mottatt flere anmeldelser om dette, og kan blant annet fortelle om en eldre mann på Klepp som ble forsøkt svindlet for 1,7 millioner kroner. Mannen mangler fortsatt over 600.000 kroner. Noen uker tidligere ble en annen forsøkt svindlet for 1,2 millioner, opplyser politiet i en pressemelding.

- Vi vet ikke mye om svindlerne, annet enn at pengene ofte flyttes mellom flere land og kontoer, forteller Trond Atle Bjelland, seksjonsleder for etterretning og etterforskning ved Stavanger politistasjon, til Dagbladet.

- Dette gjør det vanskelig for politiet å forfølge ettersom det krever rettsanmodning til de andre landene, noe som av erfaring kan ta lang tid. Pengene blir ofte tatt ut i kontanter og brukt før vi får fulgt sporet videre, fortsetter han.

SVINDEL: Ikke la deg lure av disse «Fortnite»-svindlerne på Youtube. De lokker med gratis «V-bucks», men ender opp med gevinst selv. Vis mer

- Ikke del opplysninger

Selv om svindelannonsene er på norsk og bruker norske kjendiser, kjenner ikke seksjonslederen til at det skal stå noen nordmenn bak.

- Men det kan jeg ikke si helt sikkert, sier han.

For å få bukt med problemet, mener Bjelland at det viktigste er at folk er bevisste og ikke deler sensitiv informasjon med andre.

- Har man først blitt lurt må man ta kontakt med banken for å sperre kontoen, og kontakte politiet med opplysninger, råder han, og forteller at banken i enkelte tilfeller har satt en stopper for at nordmenn har blitt tappet for store summer.

- Politiet vil ta kontakt med Facebook for å varsle om at vi har mottatt flere anmeldelser der fornærmede hevder seg svindlet via annonser funnet på Facebook.

- Facebook må gjøre noe

Tor Henning Ueland, sikkerhetsansvarlig for IT i Dagbladet, mottar jevnlig henvendelser om svindelannonser som utgir seg for å være en artikkel skrevet av Dagbladet. Bare den siste uka har han rapportert 20 forskjellige annonser til Facebook, og til de som leverer tjenestene til de aktuelle svindelnettstedene.

- Facebook tar typisk ned annonsene innen et døgn. Men selv om én svindelannonse blir fjernet, så dukker det opp en ny en like etter, derfor har det nesten ingen effekt å rapportere dette videre. Facebook må gjøre noe. Det er altfor lett for svindlere å opprette annonser, sier han.

- Gir blanke

Erik Waatland, redaktør i Medier24, tar opp problematikken i en kommentar i egen avis. Her går han hardt ut mot Facebook, og skriver at «den globale giganten ser ut til å gi blanke i sikkerheten til sine kunder og brukere».

- En rekke personer har de siste dagene lagt ut skjermdumper over at de har klagd inn annonsene til Facebook, men har fått til svar at disse er helt innafor, skriver Wattland.

- I mellomtida tjener Facebook penger på falske nyheter og svindel av sine egne brukere. Er dette i tråd med «det nye Facebook» etter alle skandalene i fjor, FB Norge-sjef Rune Paulseth?, spør han, og henviser til falske sexprofiler som herjet Facebook tidligere.

- Må endres i takt med teknologien

Torgeir Waterhouse, direktør for Internett og nye medier i IKT-Norge, er ikke spesielt overrasket over svindelforsøkene som florerer på Facebook. Han sier til Dagbladet at dette dreier seg om et omfattende problem i sum, som har pågått over lengre tid.

- Her forsøker svindlere å ta folk med armene nede. På plattformer som Facebook er man ofte ikke på vakt. I dette tilfellet kan det se ut som at annonsene er blitt delt eller likt av bekjente, som danner en falsk troverdighet, sier han.

Han påpeker at det er viktig at Facebook får på plass mekanismer for å få bukt med svindelforsøkene. En annonse som har ligget ute i ett døgn, har potensial til å ramme «svært mange».

- Det er viktig at sosiale medie-plattformer endrer bevisstheten i takt med teknologien de tar i bruk. Det er også viktig for brukerne å være kritiske til det de kommer over på nett, og at de tar seg en ekstra runde for å sjekke troverdigheten til de tjeneste de velger å overføre penger til, sier han.

- Tar det seriøst

Til tross for hva redaktøren i Medier24 påstår og oppfordringen til Watehouse, sier en talsperson fra Facebook at de tar utfordringen med villedende annonser som bryter deres retningslinjer, og inneholder offentlige personer, svært seriøst.

«Det er viktig for oss at annonser på Facebook er nyttig for folk, og ikke brukes til å promotere villedende innhold eller svindel. Selv om vi lenge har hatt systemer på plass for å fjerne annonser som bryter våre retningslinjer fra Facebook, fortsetter vi å øke innsatsen og investeringer for å ta tak i dette problemet», skriver en talsperson fra Facebook til Dagbladet.

Talspersonen oppfordrer folk til å rapportere denne typen innhold ved å klikke på de tre prikkene i øverste, høyre hjørne på annonsen.