- Jeg kan krasje. Det er litt ekkelt

«Titanic»-finalistene kappkjører et marinefartøy i stiv kuling. - Været kan bli et problem.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Over hundre deltakere er blitt tre. Og etter tre slag til sjøs, skal det avgjøres hvem av de som vinner et dykk i miniubåt ned til 3800 meters dyp og vraket av RMS «Titanic».

Deltakerne Øyvind Furuhatt (32), Christian Slettbakk (21) og Stian Servoss (24) har mønstret om bord KNM «Karmøy», et av Sjøforsvarets minejaktfartøyer, i et håp om å vinne konkurransen «Det store dykket».

Les mer om konkurransen her.

I den første av tre runder skal deltakerne overta roret på fartøyet, og kjempe ansikt til ansikt utenfor sjøforsvarets hovedbase på Haakonsvern ved Bergen. Oppgaven er å styre den 55 meter lange minejegeren trygt gjennom en oppsatt løype på kortest mulig tid.

NERVØSE KONKURRENTER: De tre «Det store dykket»-finalistene Christian Slettbak (t.v.), Øyvind Furuhatt (midten) og Christian Servoss skal utføre en rekke krevende oppdrag om bord Sjøforsvarets minejegerfartøy KNM «Karmøy». Men bare én av dem kan vinne et dykk ned til vraket av «Titanic».
NERVØSE KONKURRENTER: De tre «Det store dykket»-finalistene Christian Slettbak (t.v.), Øyvind Furuhatt (midten) og Christian Servoss skal utføre en rekke krevende oppdrag om bord Sjøforsvarets minejegerfartøy KNM «Karmøy». Men bare én av dem kan vinne et dykk ned til vraket av «Titanic». Vis mer

Den raskeste får tre poeng, mens de to neste får henholdsvis to og ett.

Men været er dårlig - svært dårlig. Med stiv kuling og vindhastigheter på 15,5 meter per sekund, er bare det å legge fra kai vanskelig for mannskapet om bord skipet. Hvordan vil det gå når tre grønnskollinger tar over ute på sjøen?

- Nå er det tøffe forhold, sier skipssjef og kapteinløytnant Kåre Schiøtz.

FØLGER MED: Værforholdene er dårlige. Skipssjef og kapteinløytnant Kåre Schiøtz (foran) er klar til å bryte inn dersom deltakerne havner fører fartøyet på en farlig måte. Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADET
FØLGER MED: Værforholdene er dårlige. Skipssjef og kapteinløytnant Kåre Schiøtz (foran) er klar til å bryte inn dersom deltakerne havner fører fartøyet på en farlig måte. Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADET Vis mer

- Vi kan få problemer med løypa som var satt opp: Den går veldig nær land. Det å manøvrere båten er en veldig stor utfordring. Om de ikke bruker nok kraft, kan vinden ta tak og dra oss mot merkene, legger den tidligere minedykkeren og erfarne båtmannen til.

En etter en tar deltakerne nervøst over kommandoen av fartøyet. Med en prislapp på 350 millioner kroner er det dyrt å bulke.

- Det føles veldig skummelt. Det er en stor båt. Jeg googla litt på forhånd, og kunne ikke tro det var sant at jeg måtte styre et så svært fartøy, sier Furuhatt.

INGEN HENDER?  Stian Servoss forsøker nervøst å styre det 55 meter lange minejaktfartøyet. Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADET
INGEN HENDER? Stian Servoss forsøker nervøst å styre det 55 meter lange minejaktfartøyet. Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADET Vis mer

Stian Servoss mener han har praktisk ballast som kan komme til hjelp, når han skal styre minejegeren i opptil 20 knop (37 km/t) gjennom den trafikkerte bergensfjorden.

- Jeg har spilt ganske mye Playstation. Det er nesten det samme, bare at dette er virkelighet, sier Servoss, mens Slettbakk mener det dårlige været kan bli en fordel.

- Satser på at vinden gir meg ekstra fart på tilbaketuren, etter at jeg har rundet markøren, sier han.

DETTE SKAL DE STYRE: KNM «Karmøy», et minejegerfartøy som minner om en blanding av katamaran og luftputebåt, legger ut fra marinebasen Håkonsvern i Bergen. Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADET
DETTE SKAL DE STYRE: KNM «Karmøy», et minejegerfartøy som minner om en blanding av katamaran og luftputebåt, legger ut fra marinebasen Håkonsvern i Bergen. Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADET Vis mer

Hvordan det gikk kan du se i videoen over.

Spenningen stiger når deltakerne i neste runde skal søke etter miner på havbunnen. Hvordan det går kan du se i morgen, torsdag!