FORTSETTELSE: Anders Lidman i svenske Aeropol tror den siste krisa kan være spikeren i kista for SAS. Foto: NTB Scanpix / Privat
FORTSETTELSE: Anders Lidman i svenske Aeropol tror den siste krisa kan være spikeren i kista for SAS. Foto: NTB Scanpix / PrivatVis mer

- Jeg klarer ikke å se hvordan SAS skal komme seg ut av krisa

Eksperter mener de ansatte i selskapet må innse alvoret i situasjonen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Næringsminister Trond Giske og regjeringen vil støtte kriserammede SAS med 500 millioner svenske kroner som en del av den totale lånerammen på 3,5 milliarder svenske kroner.

- Det er ikke første gang SAS får krisehjelp, og det er litt av problemet. Fordi myndighetene har stilt opp med økonomiske midler flere ganger før, har selskapet sluppet å måtte gjennomføre drastiske strukturelle endringer. Det er helt nødvendig for at SAS skal overleve, sier Frode Steen, professor og ekspert på luftfartsøkonomi ved Norges Handelshøyskole (NHH) til Dagbladet.

- Ansatte må ofre Steen mener de ansatte må innse alvoret i situasjonen.

- Det er viktig at de ansatte i SAS tar signalet og er villige til å ofre litt de også, men det bør gjelde både for ledelse og ansatte på bakken og i kabin. Hvis ikke blir ikke kostnadseffektene så store som man kanskje regnet med, mener Steen.

Steen forklarer at selv om myndighetene nå ikke gir penger til SAS, men garanterer for et lån, er det slettes ikke usannsynlig at de ender ut med å måtte betale ut garantien i rene penger senere.

Nødvendig Steen får støtte fra fly-analytiker i svenske Aeropol, Anders Lidman.

- Selv om detaljene i planen er litt uklare, kommer det fram i mediene at de ansatte i SAS nekter å gå med på kutt. Det er et stort problem, sier Lidman til Dagbladet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han synes også det er problematisk at SAS atter en gang får statsstøtte.

- Dette er bare fortsettelsen på samme sak. Jeg klarer ikke å se helt hvordan SAS skal komme seg ut av krisa, men hvis de ikke klarer å kutte kostnadene nå, er det bare spørsmål om tid før selskapet går konkurs, mener Lidman.

Ifølge næringsminister Giske vil ikke Norge gi «en eneste skattekrone til SAS».

Selger Widerøe Bakketjenestene, SAS Ground Handling og flyselskapet Widerøe er nå til salgs.

NØDVENDIGE GREP: Frode Steen, professor ved NHH, mener det er viktig at de ansatte tar sin del av ansvaret.
NØDVENDIGE GREP: Frode Steen, professor ved NHH, mener det er viktig at de ansatte tar sin del av ansvaret. Vis mer

- Ground Handling tjener penger kun i den grad de tjener SAS. Du kan alltids få selskapet til å tjene penger når du selv er med og definerer prisene, men kan de konkurrere i et marked? Det er ikke like opplagt, har Steen tidligere sagt til Dagbladet.

- Widerøe er en ting de kan selge, men jeg tror det vil være dumt. Selskapet er mer verdt for SAS dersom de har kontroll på det enn hvis de selger det til en konkurrent. Det kunne vært bra for norske kunder, men ikke for SAS.

SKEPTISK: Anders Lidman i svenske Aeropol er ikke sikker på om SAS kan overleve eller ikke. Foto: Privat
SKEPTISK: Anders Lidman i svenske Aeropol er ikke sikker på om SAS kan overleve eller ikke. Foto: Privat Vis mer