NYE BEVIS:  Tidligere sjøfartsinspektør Flemming Thue Jensen stiller til rettslig avhør i København i dag. Han hevder han vil presentere nye bevis og fortelle detaljert om brannkatastrofen på Scandinavian Star. Foto: Per Asle Rustad
NYE BEVIS: Tidligere sjøfartsinspektør Flemming Thue Jensen stiller til rettslig avhør i København i dag. Han hevder han vil presentere nye bevis og fortelle detaljert om brannkatastrofen på Scandinavian Star. Foto: Per Asle RustadVis mer

- Jeg kommer med ny bevisbombe om hvem som tente på skipet

Flemming Thue Jensen i rettslig avhør med norsk politi i København i dag.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I formiddag inntar den tidligere sjøfartsinspektøren Flemming Thue Jensen vitneboksen i København byrett for å forklare seg om sine observasjoner om bord på Scandinavian Star rett etter brannen.

- Jeg kommer til å legge fram nye bevis om hvem som tente på skipet og fortelle detaljert om hva som skjedde. Bevisene vil slå ned som en bombe, sier Flemming Thue Jensen til Dagbladet.

Jensen skapte bølger i hele Norden da han 20. februar hevdet at tre av mannskapet sto bak brannkatastrofen, som kostet 159 mennesker livet. Som inspektør i Sjøfartsstyrelsen i Danmark var han en av de første om bord i skipet etter brannen. Observasjonene hans er interessante for norsk politi.

Oslo-politiet anbefalte sommeren 2014 at etterforskningen gjenopptas, siden økonomiske motiver er for lite undersøkt.

Vil ikke navngi noen Flemming Thue Jensen har imidlertid ikke tillit til politiet etter det han kaller en skandaløst dårlig etterforskning og har nektet å stille til avhør. Oslo-politiet har derfor begjært rettslig avhør.

- Rettslig avhør er akkurat det jeg ønsker. Nå vil det være en dommer til stede som protokollerer alt jeg sier og politiet kan ikke fifle med min forklaring i ettertid. Jeg skal fortelle alt jeg vet, forsikrer Jensen.

- Vil du nå navngi de tre fra mannskapet som du mener sto bak brannene?

- Nei, det vil jeg ikke. Men det kommer ikke til å være noen tvil om hvem jeg mener, så får politiet håndtere dette videre.

- Hvilke nye bevis vil du legge fram?

- Jeg har fire nye bevis å presentere. Dette skal jeg først fortelle i retten og etterpå skal jeg redegjøre for alt sammen på en pressekonferanse. Her kommer jeg detaljert til å legge fram alt som skjedde om bord, og hvem som tente på skipet.

- Brannkatastrofen var en ren sabotasjeaksjon for å innkassere forsikringspengene.

En mutter er sentral Etter det Dagbladet forstår er et av bevisene hans observasjoner av en mutter - som er helt sentral i saken.

Scandinavian Star brant natt til lørdag 7. april 1990. Allerede litt utpå søndagen kom Jensen ombord da skipet lå til havn i Lysekil. Han var utsendt fra Sjøfartsstyrelsen for å observere mest mulig på skipet og forklare seg om dette under sjøforklaringen i København noen dager senere.

Jensen var en av de første som observerte det bøyde hydraulikkoljerøret i 300-seksjonen. Dette røret har vært mye omtalt og er et av hovedsporene i den pågående politietterforskningen. Hvis dette oljerøret virkelig ble bøyd, viser det at de seks brannene om bord var en del av en større sabotasjeaksjon for å totalskade skipet.

Jensen reagerte umiddelbart med at røret måtte ha vært sabotert da han så det første gang. På gulvet fant han mutteren som hadde holdt rørdelene sammen. 

Klar sabotasje - Noen har skrudd ut mutteren og bøyd røret slik at det ble en voldsom brann med enorm hete i denne korridoren. Jeg så dessuten madrasser som hadde blitt lagt utover som brennbart materiale.

Jensen understreker at han har jobbet på skipsverft og seilet ti år som maskinsjef. Han vet godt hvordan et hydraulikkoljerør fungerer etter selv å ha montert slike rør.

- Hvis jeg ville ha sabotert et skip, hadde jeg gjort det på nøyaktig denne måten. De som utførte dette visste godt hva de gjorde. 

To dager etter brannen var han på befaring over hele skipet. Den siste dagen om bord, påfølgende tirsdag, tilbrakte han flere timer i 300-korridoren og studerte det bøyde oljerøret. Også denne dagen fant han mutteren liggende i aske på gulvet.

BØYD HYDRAULIKKRØR: Dette bildet er tatt av politiet rett etter brannen og viser det bøyde hydraulikkoljerøret øverst til høyre. Slik så det også ut da Flemming Thue Jensen så det for første gang. Foto: NOU granskningskommisjon.
BØYD HYDRAULIKKRØR: Dette bildet er tatt av politiet rett etter brannen og viser det bøyde hydraulikkoljerøret øverst til høyre. Slik så det også ut da Flemming Thue Jensen så det for første gang. Foto: NOU granskningskommisjon. Vis mer

- Denne dagen forsto jeg hele sammenhengen. Dette røret ble sabotert og det er helt vanvittig at politiet tidligere har sagt at røret bøyde seg på grunn av varmen fra en følgebrann. Det stemmer bare ikke, hevder Jensen.

Ikke lenger tvil Gisle Weddegjerde i Stiftelsen etterforskning av mordbrann Scandinavian Star er ikke i tvil om at Jensens vitnemål har meget stor betydning.

- Politiets feilaktige konklusjoner kan nå legges døde en gang for alle. Og en omtalt rapport fra selskapet Røda Bolaget som ryddet på båten og som angivelige skulle ha kappet dette røret, kan man se helt bort i fra. Røda Bolaget har for øvrig i ettertid slått fast at de aldri gjorde noen ting med dette oljerøret.

- Flemming Thue Jensen var først på stedet og har sett alt sammen. Vi i stiftelsen har hevdet dette lenge og det kan ikke lenger være tvil om hva som har skjedd, sier Weddegjerde, som er skipsteknisk konsulent i stiftelsen.

Han påpeker at Jensen også så flere rammer til madrasser systematisk oppstilt for å holde viktige branndører åpne slik at brannen kunne spre seg. Madrasser var også rigget for antenning. 
 
- Nå skal det ikke lenger være mulig å skjule hvem som står bak denne grusomme forbrytelsen. Dette er en helt sentral del av etterforskningen som formelt ble satt i gang av Riksadvokaten. Nå kan det ikke lenger herske noen tvil og hvis dette ikke blir oppklart er det ikke noe rettsstaten Norge kan være bekjent av, sier Weddegjerde til Dagbladet.

Drev egen etterforskning Flemming Thue Jensen er mer opptatt av å få fram sannheten enn å plassere ansvaret for katastrofen hos enkeltpersoner.

- Det får politiet ta seg av. Jeg vil fortelle sannheten slik at de etterlatte og overlevende får svar. Alt jeg så og opplevde på skipet har gjort uutslettelige inntrykk.

Jensen har mange ganger fått spørsmål om hvorfor han ventet 26 år med å stå fram. Han forklarer det med at han ikke har hatt nok dokumentasjon før nå.

- Jeg startet min egen etterforskning for seks år siden med å gjennomgå store mengder dokumenter og rapporter. Etter hvert begynte brikkene å falle på plass og da jeg møtte Weddegjerde i stiftelsen under et foredrag i Danmark i februar falt det hele på plass. Da var det på tide å si fra. Jeg hadde ikke munnkurv fra sjøfartsstyrelsen, men som pensjonist nå er det lettere å stå fram, forklarer Jensen.

Politiadvokat Hanne Fauske ved Oslo politidistrikt ønsker ikke å kommentere hva som skal skje under det rettslige avhøret. Politiet vil begjære lukkede dører.