- KUNNE DREPT FLERE: Budbilsjåfør Øystein Wiede Kristiansen har sett seg lei syklister og elsparkesyklister som ikke overholder trafikkreglene. Her kan du se hans sterke budskap. Vis mer

Elsparkesykler i trafikken

- Jeg kunne vært drapsmann

Budbilsjåfør rystet over sparkesyklisters oppførsel i trafikken. - Jeg har ikke lyst til å være den som kjører over deg.

Publisert

- Da er det dag nummer to i varebilen etter ferie. Hittil på disse to dagene kunne jeg vært en potensiell drapsmann. I hvert fall fem ganger.

Slik starter en video Øystein Wiede Kristiansen lastet opp på sin profil på Facebook.

Kristiansen er yrkessjåfør og kjører budbil i Oslo og omegn. Han forteller videre om sin frustrasjon rundt den nye trafikantgruppen i bybildet, nemlig elsparkesyklister.

- De overholder ikke vikeplikten, de kjører på rødt lys, og med plugger i ørene hører de heller ingenting. Det verste er at det ikke er unger, det er voksne mennesker som er de farligste, fortsetter Kristiansen i filmen.

ADVARER: Politiet har publisert en video på Facebook. De frykter alvorlige ulykker. Video: Politiet. Klipp: Ørjan Ryland / Dagbladet Vis mer

Livredd

Da Dagbladet snakker med Kristiansen, gjør han det klart at han ikke har noe imot folk som velger å benytte seg av elsparkesyklene, som man enkelt kan leie ved hjelp av en app. Det er oppførselen i trafikken som skremmer ham.

- Det som gjør meg livredd, er de som ikke følger reglene. At jeg må bråbremse fordi det kommer en flygende forbi meg i stor fart, syns jeg er skummelt, sier Kristiansen.

Bekymringen hans for skader er ikke ubegrunnet. Statistikk fra skadelegevakta i Oslo i perioden 1. april til og med 31. juli i fjor, viste 337 tilfeller knyttet til utleide og privateide elsparkesykler - hvorav 21 av dem alvorlige.

Små elektriske kjøretøy defineres som sykler, ifølge Statens vegvesen. Dette betyr at hvis man ferdes på vei, er det sykkelregler som gjelder. Dette innebærer for eksempel at du overholder vikeplikten slik som andre trafikanter.

- Jeg tenker at det må opplyses mer om dette. Det virker ikke som om alle som bruker elsparkesykkel forstår at du har regler å følge, sånn som alle andre som er på veien, sier Kristiansen.

ELSPARKESYKKEL: Elsparkesykler er veldig populære, og flere av selskapene holder åpent om vinteren. Men er det egentlig så enkelt å elsparkesykle i snøen? Vi testet! Reporter: Christian Wehus. Video: Ingebjørg Iversen / Dinside Vis mer

- Vis hensyn

Anne-Helen Hansen er kommunikasjonsrådgiver i Trygg Trafikk og sier til Dagbladet at det er viktig å vise hensyn uavhengig av hva slags transportmiddel man benytter seg av.

- Kjører du elsparkesykkel, regnes du som kjørende med de plikter det innebærer. Alle trafikanter skal være aktpågivende, varsomme og hensynsfulle i trafikken i henhold til veitrafikkloven, sier Hansen.

Hun legger til at med en ny trafikantgruppe som sparkesyklistene, betyr det også at andre må tilpasse seg det nye trafikkbildet. Er det mye trafikk, kan det fort bli uoversiktlig, og da må farten ned.

- Særlig de som kjører motorvogn i byene, har et særskilt ansvar overfor de myke trafikantene, som fotgjengere, syklister og elsparkesyklister, sier Hansen.

FISKER: Her plukker Konstantin Morenko, som jobber i Lime opp et titalls elsparkesykler fra vannet. Video: Lime. Reporter: Elias Kr. Zahl-Pettersen Vis mer

Sjåfør Kristiansen er nokså enig i det Hansen sier.

- Ja, det handler jo om samhold i trafikken. Hvis alle gjør det de skal riktig, er det fint mulig å ferdes uten at man kjører over hverandre.

Full oppmerksomhet

I filmen snakker også Kristiansen om at det ofte er de som bruker elsparkesykkel ofte har øreplugger, og at dette er problematisk.

Anne-Helen Hansen er klar på at det ikke er noe de anbefaler.

- Å kjøre med høretelefoner er ikke noe vi anbefaler. Hører du på høy musikk, tar du vekk en av sansene dine, og det kan bli vanskeligere å få med seg hva som skjer rundt deg. Jeg anbefaler at du har full oppmerksomhet og alle sanser til stede når du ferdes i trafikken, sier hun til Dagbladet.

Sjåfør Kristiansen er langt ifra den eneste som har ropt varsku om de elektriske sparkesyklene her til lands. Seinest ut var innbyggerne i Bergen, da byen i vest fikk sine første eksemplarer satt ut i bybildet i slutten av juni.

- De kjører jo sikksakk mellom folk. Jeg er blitt «sneiet» flere ganger i dag. Det er jo direkte farlig. Nei, vi trenger ikke disse i Bergen, sa blant annet Laura Blokhus til Bergensavisen kort tid etter at de hadde dukket opp.

Seinere fjernet kommunen syklene for å få på plass en regulering av tilbudet før det åpnes opp for eventuell utleie. Det er samme taktikk som Trondheim gjennomførte i fjor sommer.

Den gang var det trøndernes tur til å få sine første elektriske sparkesykler satt ut i byen. Dette skjedde helt uten forvarsel, og kommunen var uvitende helt fram til kjøretøyene dukket opp. Da ble det derimot full konflikt mellom selskapet som leide ut sparkesyklene og kommunen, noe som til slutt endte i et midlertidig forbud. Seinere har det kommet på plass en regulering, og flere selskaper har nå utleie i Trondheim.

TENNESSEE: En mann i Nashville bestemte seg for å kjøre en elsparkesykkel på motorveien. Det burde han ikke gjort. Video: CNN. Reporter: Geir Jone Karlsen. Vis mer

Én av fire vil ha forbud

En spørreundersøkelse fra Trygg Trafikk og Tryg Forsikring utført tidligere i sommer, viste imidlertid at det fortsatt er mange som er kritiske til syklene. Én av to nordmenn ønsker å forby elsparkesykler på nattetid, én av fire ønsker totalforbud, og seks av ti ønsker forbud mot kjøring på fortau, kom det fram i undersøkelsen.

Trygg Trafikk uttalte i forbindelse med undersøkelsen at de mener den eksplosive veksten av elsparkesykler krever strengere regulering.

- Gjennom enkle tiltak som å bruke geofencing kan tilbyderne redusere farten i områder med mange fotgjengere. I tillegg kan og bør utleie om natta forbys, for å unngå ruskjøring. Videre ønsker vi en nedre aldersgrense for bruk av elsparkesykler på tolv år, og krav om bruk av hjelm for barn. Det er langt færre som oppgir at de bruker sykkelhjelm på elsparkesykkel sammenliknet med sykkel og elsykkel, sa Ann-Helen Hansen, kommunikasjonsrådgiver i Trygg Trafikk, den gang.

Lyst til å diskutere?

Besøk Dagbladet debatt!

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer