-  Jeg må bare le

Myndighetene vurderer å innføre en øvre aldersgrense for bilkjøring. Kåre Willoch (78) mener forslaget er ubrukelig.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

-  Mange EU-land har en 75-års aldersgrense. Vi har ikke konkludert i forhold til dette i Norge, men det tror det er viktig at vi ser på det. Både for den enkelte eldres del, men også naturligvis for øvrige trafikanter, sier Bjørn Guldvog, assisterende direktør i Sosial- og helsedirektoratet til TV 2 Nyhetene.

Kåre Willoch (78) mener at hele tanken om en øvre grense for førerkort på 75 år må være en dårlig spøk.

-  Det lyder mest som en dårlig aprilspøk. Og det er ikke 1. april nå! Jeg må bare le. Her er det faktisk noen som må ha misforstått, . sier Kåre Willoch (78) til Dagbladet.


Han mener at man heller bør satse på hyppige og grundige legekontroller.

-  Jeg ser poenget i at man bør gjennomgå reglene for vurderingen av om folk er egnet til å kjøre bil eller ikke, men jeg tror ikke dette med en aldersgrense er alvorlig ment, sier han.

Etterlyser tester

Leif A. Ellevset, direktør i Trygg Trafikk, er imot forslaget.

-  Dette vil være å angripe problemet fra feil side, mener han.

Ellevset mener man heller bør utvikle tester som avgjør om eldre er i stand til å kjøre eller ikke.

Han forteller at de eldre er involvert i forholdsvis få ulykker.


-  Eldre mennesker velger ofte de minst krevende kjørerutene, de velger å kjøre på de tidene av døgnet da det er lite trafikk, og de kjører sjelden om kvelden, påpeker han.

Lettvint løsning

Rune Elvik, forskningsleder ved Transportøkonomisk institutt, mener at man heller bør forby ungdom under 25 å kjøre bil.

-  Hvis ulykkesrisikoen er motivet bak dette forslaget, er det mer naturlig å forby ungdom å kjøre bil, mener Elvik.


Han synes at de eldre bør kjøre bil hvis de kan.

-  Jeg tror det sikreste for de eldre er at de kjører bil hvis de kan. Jeg tror ikke at de er sikrere hvis de går, sykler eller tar buss, sier Elvik.

Han mener at myndighetene må tenke nøye gjennom hvordan de eldres behov for transport skal dekkes om de ikke kan kjøre etter fylte 75. De kan bli mer avhengige av andres hjelp.

LATTERMILD : Kåre Willoch.