- Jeg måtte redde Melissa

GJØVIK (Dagbladet): Rallykjøreren Martin Schanche tenkte bare på en ting da helikopteret krasjlandet: - Jeg kastet meg bakover for å få løs datteren min. Det begynte å renne ut flere titalls liter med bensin. Jeg var redd for at helikopteret skulle ta fyr, sier Schanche om de dramatiske sekundene etter krasjlandingen i går.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- I ettertid er jeg glad for at det ikke gikk verre. Det kunne faktisk ikke gått bedre - når uhellet først var ute. Jeg er takknemlig for at vi har en god utdannelse i Norge, sier Martin Schanche til Dagbladet.

Schanche og hans 11 år gamle datter Melissa kom i natt hjem til mor i Drøbak. - Ja, du kan fortsatt lage spenning i livet vårt, du Martin, var Birgit Schanches kommentar til ektemannen da han og Melissa var trygt hjemme.

Melissa forteller til Dagbladet at hun hadde to tanker i hodet etter krasjlandingen: Hadde alle greid seg og hvordan hadde det gått med ryggsekken med Barbie-dokkene?

Handlet på instinkt

Den kjente rallykjøreren har hatt sertifikat for helikopter siden høsten 1998, og har eid et Robinson 44 sammen med en kamerat i vel to år. I går var han på søndagstur sammen med datteren og vennene Thor og Randi Meek Svingen fra Oslo. Like før klokka 13.30 forlot de Drøbak, og hadde en strålende flytur - før det gikk galt i Hundalen noen kilometer sør for Gjøvik.

Schanche forteller:

- Det var fint vær og vi fløy rimelig lavt på veien oppover. Planen var å lande på Gjøvik Næringspark hvor en kamerat ventet. Jeg skulle innom for å lever noen ventiler. Vi kretset rundt området, og jeg var i ferd med å lande da jeg kjente at helikopteret begynte å bli urolig i halen. Så begynte det å spinne i cirka 8 til 12 meters høyde. Jeg klarte å rette det opp, men så begynte det å spinne igjen. Jeg brukte alle nødprosedyrer jeg har lært, men handlet mye på instinkter. Alt skjedde i løpet av to sekunder.

Helikopteret styrtet i bakken fra få meters høyde. Schanche klarte å få helikopteret ned på understellet, men helikopteret veltet og ble liggende på en sidevei til riksvei 4.

Bare få meter unna er det flere bolighus og strømlinjer. Heldigvis var det ikke biler eller mennesker i området da Schanche krasjlandet.

Bensinsprut i øyet

Inne i helikopteret var det kaos.

- Jeg slo først av strømmen. Jeg og Thore ble liggende oppå hverandre, mens Melissa lå oppå Randi. Jeg kastet meg bakover for å få løs datteren min. Det begynte å renne ut flere titalls liter med bensin, og Melissa fikk litt bensinsprut i ansiktet. Vi kom oss ut av helikopteret på 8- 10 sekunder, fortsetter rallykjøreren.

Helikopteret ble liggende på tvers av veien med knust pleksiglass og brukne rotorblader. I løpet av få sekunder var politi, ambulanse og brannvesen på stedet. Få minutter etter krasjet ringte telefonen hjemme hos mamma Birgit i Drøbak.

- Melissa ringte meg like etterpå. Først trodde jeg hun fleipet, men så begynte hun å grine. Jeg er så glad for at det tross alt gikk så bra, sier kona Birgit til Dagbladet.

Rallykjørerens kone har bare satt sine bein i et helikopter to ganger tidligere.

Nektet lappen

- Jeg er rett og slett redd for å fly helikopter, og jeg blir ikke mindre redd av dette. I stedet for å fly helikopter kjøper jeg billett på SAS eller Braathens, sier Birgit.

Havarikommisjonen kom i går kveld til Gjøvik. Havariinspektør Arne Wiik sier til Dagbladet at det er altfor tidlig å si noe om årsaken til ulykken. Schanche selv er irritert for at han ikke vet hvorfor helikopteret krasjlandet.

- Jeg tror i hvert fall ikke det var en teknisk feil, mener han.

Luftfartsverket nektet først Schanche helikopterlappen på grunn av en fartsbot han fikk i 1997.

Seinere omgjorde de vedtaket og til nå har rallykjøreren 136 flytimer bak seg.

I GOD BEHOLD: Martin Schanche hadde datteren Melissa med seg i helikopteret.