FØRTE BÅTEN: Politibetjent Håkon Hval førte gummibåten som havarerte med beredskapstroppen om bord på vei ut til Utøya. Til Politiforum forteller han om dramaet. Foto: Politiforum
FØRTE BÅTEN: Politibetjent Håkon Hval førte gummibåten som havarerte med beredskapstroppen om bord på vei ut til Utøya. Til Politiforum forteller han om dramaet. Foto: PolitiforumVis mer

- Jeg opplevde total hjelpeløshet

Politibetjent Håkon Hval forteller for første gang om de grusomme minuttene da gummibåten havarerte, mens Breivik skjøt ungdommer på Utøya.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): En av de de mest omtalte episodene under politiaksjonen mot Breivik på Utøya den 22. juli, er da den overlastede gummibåten med beredskapsstyrken Delta får motorstopp på vei over til Utøya.

For første gang forteller båtfører Håkon Hval i Nordre Buskerud politidistrikt om de skjebnesvangre minuttene.

Tok inn vann Båten legger fra land ved Storøya. Ombord er tre tjenestemenn fra Nordre Buskerud og åtte fra Delta. Da utstyr og mannskap er ombord, tar båten inn vann. Likevel fortsetter ferden.

Etter kun 200-300 meter stopper motoren.

- Jeg opplever total hjelpeløshet, maktesløshet og frustrasjon over at i utgangspunktet enkle ting som fungerer ellers, på akkurat dette tidspunktet skal streike, sier Hval til Politiforum.
 
I ettertid mener han båten skulle ha tålt belastningen.

- Båten er litt tung, men den brukes i dykkerøyemed, og tåler mye. Den tåler ti personer, så dette skal ikke være noe problem, sier båtfører Hval.

Satt alene på vannet Sivile båter ble i stedet rekvirert og tok Delta-styrken videre til Utøya. Hval ble sittende igjen alene i den havarerte gummibåten. 
Det ga ikke Hval noen god følelse

- I hodet mitt har jeg jo forberedt meg på å være med på å aksjonere. I stedet padler kapteinen på en av de sivile båtene meg inn til land. De to sivile båtene kjører videre, mens jeg forsøker å få start på politibåten, sier båtføreren, og legger til:

- Men når dette skjer, er det jo en bedre løsning. Vi fordeler mannskapene i to båter, kjører i ordentlig planefart og holder god hastighet. Alt i alt er det en god løsning, hevder han.

På fastlandet konstaterer Hval at gummibåten ikke kommer til å strarte igjen. I stedet får han skyss av en sivil båt - og kommer seg endelig til Utøya. Øya ankommer han som båt nummer tre, ifølge Politiforum.

Grufulle scener På Utøya har beredskapstroppen og to kolleger fra Nordre Buskerud allerede pågrepet Anders Behring Breivik.

Hval bestemmer seg for å kjøre mot nordsiden av øya. Der begynner han å redde ungdommer opp i båten.

BÅTEN MED DELTA HAVARERTE: Den første båten med Delta-styrken fikk motorstopp. Etter at man fikk mannskapet over i to andre båter, kom den spesialtrente styrken seg til Utøya. Foto: privat
BÅTEN MED DELTA HAVARERTE: Den første båten med Delta-styrken fikk motorstopp. Etter at man fikk mannskapet over i to andre båter, kom den spesialtrente styrken seg til Utøya. Foto: privat Vis mer

Ganske snart kommer også brannvesenets båt til stedet. Mange sivile båter bidrar også til redningsaksjonen.

Det er grufulle syn som møter dem, med døde, skadde og livredde ungdommer.

Politibetjenten sier det i begynnelsen er vanskelig å forstå hva som egentlig pågår.

- Vi vet at det er en eller flere som skyter, men ikke antall døde eller skadde. Når jeg kommer utover der, og ser hvordan det ser ut, har hodet mitt vanskelig for å ta det innover seg. Jeg tenker at noen må si «bryt» snart, «øvelse over», erindrer han.

Så legger han til:

- Men det er ingen øvelse.

BLE LAGT UT FOR SALG: Etter 22. juli ble gummibåten som fikk motorstopp lagt ut i en salgsannonse på Finn.no. Ifølge Nordre Buskerud politidistrikt var det hele en misforståelse og den skulle aldri selges. Faksimile: Finn.no
BLE LAGT UT FOR SALG: Etter 22. juli ble gummibåten som fikk motorstopp lagt ut i en salgsannonse på Finn.no. Ifølge Nordre Buskerud politidistrikt var det hele en misforståelse og den skulle aldri selges. Faksimile: Finn.no Vis mer