«Jeg reagerer sterkt på at spekulasjonene blusser opp igjen»

Wilhelm Mohr (85) avviser blankt påstandene om at britiske jagerfly var involvert i Mehamn-ulykken.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Den pensjonerte generalen ledet flyhavarikommisjonens arbeid etter flyulykken i 1982.

- Jeg reagerer sterkt på at disse spekulasjonene blusser opp igjen, sier Mohr til Dagbladet.

Han mener politikerne burde hatt mot til å avslutte saken nå.

Istedet kommer regjeringen i løpet av uka til å nedsette en ny ekspertkommisjon, som skal granske ulykken som kostet 15 mennesker livet.

- Fremmede fly i forbudssonen er interessante spor rent politisk og forsvarsmessig. Men det er uhyrlig å bruke Mehamn-ulykken for å fremme dette temaet, når slike fly ikke hadde noe med ulykken å gjøre, sier Wilhelm Mohr.

I går kveld tok han imot Dagbladet i leiligheten på Skøyen i Oslo.

- Man ser jo at enkelte har drevet saken framover. Denne gruppa, med Erling Folkvord og den tidligere NRK-mannen Bjørn Nilsen i spissen, har skapt en usikkerhet som desverre også har nådd de pårørende. Folkvord drev jo en tid valgkamp på disse fremmede flyene.

- Men når disse flyene ikke var der i det tidspunktet ulykken skjedde, har ikke dette noen interesse for oss som skal studere en flyulykke, sier Mohr.

Oppklart

- Jeg har svært god samvittighet når det gjelder arbeidet vårt med Mehamn-ulykken. Derfor har utskjellingen mindre betydning for meg. Men det sjenerer meg at det stadig sies at ulykken ikke ble oppklart. Den ble oppklart, og det ganske fort. Kraftig turbulens kombinert med feil bruk av haleroret førte til at det brakk. Det var også et sikkerhetsaspekt rundt flygerens medikamentbruk som ble tatt med, men tonet ned, i rapporten. Både Widerøe, luftfartsmyndighetene og flyfabrikken som laget flyet, har gitt sin tilslutning til vår konklusjon. Og jeg er like sikker den dag i dag på at denne konklusjonen er riktig, sier Wilhelm Mohr til Dagbladet.

Mohr reagerer på NRK-dokumentaren som på ny har gjort Mehamn-ulykken dagsaktuell. Han provoseres av flygeren Ulf Larsstuvold, som var sentral i research-arbeidet rundt programmet.

Klar sikt

- Jeg kan ikke huske at han noen gang har snakket med meg eller andre i kommisjonen om denne saken. I programmet har de bevisst ikke snakket med de som faktisk kan bekrefte at det ikke fantes fly i området. Hvor er loggene eller personene fra den sivile lufttrafikkledelsen? De registrerte ingen trafikk i nærheten av ulykkesflyet. Hvorfor skulle de ha manipulert loggene i ettertid? Sikten var klar den dagen, og det var mange som hadde sett mot himmelen. Men ingen hadde sett fremmede fly på det tidspunktet ulykken skjedde. Etter ulykken var det mange fly i lufta som drev søk, sier Mohr. Han kan ikke huske at den pensjonerte majoren Per Gavin nevnte noe om britiske fly da kommisjonen intervjuet ham. I NRK-dokumentaren forteller Gavin om jagerfly i området.

Wilhelm Mohr er forbauset over at nye vitner melder seg nå, 20 år etter ulykken.

- De må avhøres, og det de sier må vurderes. Men jeg er mer forbauset over at flere av de som nå har stått fram, sier at de har blitt avhørt, når våre papirer viser noe annet, sier han.

- Kan Forsvaret eller andre bevisst ha skjult informasjon fra kommisjonen?

- Nei, hvorfor i all verden skulle de gjøre det? Det ville vært helt ulogisk, svarer Mohr.

- Kan din bakgrunn i Forsvaret og ditt forhold til Royal Air Force under krigen ha påvirket deg?

- Overhodet ikke. Når du arbeider i havarikommisjonen, blir den en religion. Og all avsporing fra dens virkelige formål er en forbrytelse, svarer han.

- Hva mener du om at det nå blir nok en kommisjon?

- Det syns jeg er allright. Men jeg kan ikke se at det er vår kommisjons resultat, men blesten om dette blindsporet som fører til ny gransking. På mange måter kan saken sammenliknes med alle spekulasjonene rundt Alexander Kielland-katastrofen i 1980. Der var politikerne sterke nok til å senke plattformen og sette sluttstrek. Det har de ikke vært her.