- Jeg satt med hjertet i halsen hele turen

Flybussjåfør fikler med mobilen i 100 km/t.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): - Jeg ble ordentlig paff, alle som har førerkort vet vel at det ikke er lov?, spør Dagblad-tipseren som fredag kjørte flybuss til Gardermoen.

Hun reagerer på at bussjåføren skal ha brukt telefonen sin kontinuerlig mens han kjørte fra Ullevål sykehus til flyplassen.

Se video øverst i denne saken.

- Facebook og Twitter - Han sjekket Facebook og Twitter. Først tenkte jeg det fikk være OK, for da sto vi i alle fall på rødt lys. Men så satte han på et TV-program, og da sluttet han ikke å se ned på telefonen. Den sto på hele tida. Jeg trodde ikke det var sant, sier tipseren.

Hun ønsker ikke navnet sitt i avisa, men vil at videoen skal få sjåfører til å tenke seg om.

- Det var ekkelt. Jeg var nyoperert og i dårlig form, så jeg tenkte jeg skulle sitte lengst fremme i tilfelle jeg skulle bli dårlig. Han begynte han å fikle med mobilen med én gang, sier tipseren.

- Selv de gangene det var tunge kjøretøy både foran og bak oss, og de gangene han kjørte inn og ut av rundkjøringer, så han på skjermen. Jeg satt med hjertet i halsen hele turen, sier hun.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Trygt fremme på Gardermoen sa tipseren ifra til sjåførens kolleger.

- Jeg viste dem opptaket. De holdt på å falle av stolen, sier hun.

- Uhørt og upassende Driftssjef i NOR-WAY Bussekspress AS og Flybussekspressen, Jarle Bugge, er også varslet om saken. Selskapet har ansvaret for ruta.

- Det er helt uakseptabel oppførsel. Det er en grunn til at det er ulovlig å gjøre sånt. Det er så mye som kan gå galt så veldig fort, sier han.

Bugge har ikke sett videoen, men presiserer at ledelsen i samarbeid med Norgesbuss - som har ansvaret for sjåføren - jobber med å komme til bunns i saken.

- Hvis det viser seg å stemme, så er det klart det er uhørt. Vi kan ikke akseptere slik oppførsel. En sjåfør skal ikke ha fokus på noe annet enn veien. Det er uhørt og upassende, og jeg beklager det overfor kunden som opplevde det, sier han til Dagbladet.

Norgesbuss sier de er kjent med tipset, men at de kan kommentere saken først mandag formiddag.

- Da vet jeg litt mer. Det blir vanskelig å kommentere saken når jeg ikke har sett videoen. Viser det seg å stemme, så er det klart at dette blir en personalsak, sier Atle Rønning, administrerende direktør i Norgesbuss.

*Har du opplevd noe lignende? Tips oss på 24 00 00 00, send SMS/MMS til 2400 eller skriv til oss på 2400@dagbladet.no.