«Jeg synes nedlasting er helt fint!»

Paul McCartney synes nedlasting er fint. Hvorfor ikke høre på ham?

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

«Jeg synes nedlasting er helt fint!»

Disse ordene kommer fra en av verdens mest kjente musiker, Sir Paul McCartney. Ved en pressekonferanse som ble dekket i Dagbladet fra 23/10-07 kom han med denne oppsiktsvekkende kommentaren. Reaksjonene lot ikke vente på seg. Kommentarene strømmet på. Og ikke alle var positive. Artistene er kanskje på godfot med nedlastning, men kan plateselskapene si det samme?

Plateselskapene har opplevd en stor nedgang i salget av sine plater og man skylder på nedlastningen. EMI Music har mistet en av sine viktigste inntektskilder: Paul McCartney. Paul McCartney endte sitt samarbeid med EMI Music da han mente at plateselskapene har mistet sitt opprinnelige utgangspunkt: artistene. I stedet er han mer opptatt av penger. Universal Music hadde en nedgang på hele 19 prosent før skatt og andre plateselskaper melder om like nedslående resultater. Av de tre største plateselskapene EMI Music, Universal Music og Sony BMG Music Entertainment er det kun Sony BMG som hadde et noe positivt resultat.

Hva gjør at McCartney kan komme med en kommentar som dette når man hører slike negative resultater? McCartney forsvarer sitt ståsted med nedlastning som et nytt medium. Nedlastning har fått en ny status i medieverdenen, nedlastning har blitt en ny form for reklame. Denne reklamen var med på å gjøre Lilly Allen kjent. Nye artister oppdages stadig. Man kan si at en slik reklame kan være uvurderlig for band. Men McCartney er ikke den eneste om å mene dette.

Det britiske rockebandet Radiohead kom med en litt spesiell kunngjøring da deres nyeste album skulle lanseres. Albumet ble lagt ut for salg på internett, prisen kunne man da bestemme selv. En slik nyhet går ikke stille i dørene. Det var delte meninger om dette var den rette veien å gå. Folk var for det meste positive, men har denne idealistiske troen på sine fans gitt noe fra seg? Tallene foreligger nå, 2 av 5 valgte å betale for platen. Dette ga et gjennomsnitt på 6 dollar. Men man tviler på at Radiohead ligger søvnløse av den grunn, bandet tjente over 14 millioner i løpet av de to første dagene albumet var til salgs. En slik markedsføring som Radiohead fikk, kan andre band bare drømme om. Deres de luxe-utgave av platen kommer ut i disse dager, og i motsetning til den første versjonen av platen er ikke denne gratis. Den gratis reklamen har vært med på å øke interessen for de luxe-utgaven og håpet er jo at mange skal bli inspirert til å kjøpe den nye utgaven. Er dette taktisk utnyttelse av godtroende mennesker? En genial plan i så fall.

Når store artister som Radiohead og McCartney taler plateselskapene og kritikerne midt imot er det ikke tvil om nedlastning som det nye store. Flere sider som inneholder fildeling blir lagt ned, piratkopiererne får dommer på seg og mye ressurser blir nedlagt for å få dagens ungdom til å tenke annerledes.

Kanskje er plateselskapene for små for artistenes og folkets krav. Det er verdt å spørre seg om kino-reklamer som taler mot nedlastning virker mer forebyggende, enn artister som McCartney og Radiohead virker oppfordrende.