INGEN ANDRE PLANER: Dersom jobben hos Saab går fløyten vet ikke Kjell hva han vil gjøre. Han satser på en framtid på Trollhättan. Foto: Jacques Hvistendahl/Dagbladet
INGEN ANDRE PLANER: Dersom jobben hos Saab går fløyten vet ikke Kjell hva han vil gjøre. Han satser på en framtid på Trollhättan. Foto: Jacques Hvistendahl/DagbladetVis mer

- Jeg tok det ikke seriøst

Men nå er Kjell Sættermann (42) glad for at Koenigsegg skal utvikle Saab. - Vi håper, sier karosserimontøren til Dagbladet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| TROLLHÄTTAN (Dagbladet): Dagskiftet som strømmet ut av Saabs anlegg på Trollhättan klokka 16.00 var udelt positive til et norsk-svensk samarbeid.

«Heia Norge» roper en ung mann i jeans og Elvis-frisyre til Dagbladet. I likhet med mange andre avslår han et intervju, men legger ikke skjul på at dette er en gledens dag for flere tusen arbeidere ved Saab.

Flere års usikkerhet kan gå mot en slutt, etter at svensk-norske Koenigsegg, General Motors og Saab i dag kunngjorde at de tror på en handel dette halvåret.

Ikke skeptisk
- Om jeg er skeptisk til at det skal nordmenn med på eiersiden? Nei, det er bra!, sier Kjell Sættermann (42) på vei ut porten fra Saab.

Det overrasket ham at produsenten av luksussportsbilen Koenigsegg nå ligger an til å overta Saab fra General Motors. I spissen for et konsortium av investorer står gründeren Bård Eker og den svenske finansmannen Christian Koenigsegg.

- Jeg tok det ikke seriøst da de sto fram og ville overta hele Saab. Men dersom de tenker langsiktig, så tror jeg at det vil være mye å hente teknologisk og industrielt, sier Sættermann, som har stilt på jobb i 12 år og vil bli så lenge som mulig.

Til daglig jobber han blant annet med tilpasning av Saab-karroserier, før bilene ruller ut til kunder i hele verden.

Ingen fest
Arbeiderne på Trollhättan har opplevd store nedturer i flere år på rad og mange står uten jobb eller permitert.

Bak de forsiktige smilene fra de titalls ansatte som høflig avslår en prat med Dagbladets utsendte skjuler det seg også skepsis og frykt for at forventningene ikke skal innfris.

- Blir den en liten fest i kveld?

- Muligens en øl på krogen, men vi skal jobbe i morgen også - Saab skal produsere. Ingen her vet jo sikkert om det er noe å feire, vi bare håper, sier 42-åringen.

Jobben tilbake
Til Dagbladet sier tillitsvalgt og leder av IF metallklubben i Saab, Paul Åkerlund at de tror flere av dem som tidligere har mistet jobben skal tilbake i arbeid.

- Forretningsplanen som er framlagt er å øke produksjonen, sier Åkerlund.

For å klare dette trengs mye frisk kapital og store lån fra den Europeiske investeringsbanken.

- Jeg kan si at jeg er trygg på at det er finansielle muskler nok til å bære Saab framover. De er inne for minst en 10-15 år, sier Åkerlund til Dagbladet.

- Rolig i 1972

En av dem som har jobbet lenge ved Saab er Git. Da hun startet ble arbeidet ved arbeidsplassen på Trollhättan omtalt av andre grunner enn finanskrise og oppkjøp fra utlandet.

- 32 år har det blitt, det er lenge på et sted. Jeg husker det var roligere her da, i 1972. Den gang monterte jeg biler, i dag jobber jeg mest med dørene alene, jeg er litt eldre nå, sier hun.

Git håper å se gamle kolleger tilbake på arbeidsplassen til høsten.

SIDEN 1972: Git har jobbet i Trollhättan hos Saab siden 1972. Det vil hun fortsette med og håper gamle kolleger kommer tilbake. Foto: Jacques Hvistendahl/Dagbladet
SIDEN 1972: Git har jobbet i Trollhättan hos Saab siden 1972. Det vil hun fortsette med og håper gamle kolleger kommer tilbake. Foto: Jacques Hvistendahl/Dagbladet Vis mer

- Flere har måttet gå eller har blitt permitert. For meg blir det en bra måte å starte sommerferien på i slutten av juni, jeg har et sted å gå til etterpå.

I dag fikk de ansatte på fabrikken fikk en kort orientering om framtidsplanene og forhandlingene som foregår i Zurich. Hun vet ikke så mye Koenigsegg.

- Jeg vet det jeg har sett i avisene, det viktigste er at jobben trygg en stund til.

Miljø, teknologi og kultur
I et ekslusivt intervju med Dagbladet forteller Bård Eker om hva han vil gjøre med den tradisjonsrike svenske bilprodusenten.

- Hva er det viktigste du og Koenigsegg tar mer dere inn som eiere?

- Kultur og teknologi. Saab må bli mer nyskapende, ikke gis en A4-mal, som er litt det General Motors gjorde. Og Saab-kulturen må bli sterkere, hos forhandleren, kundene og på Trollhättan, det vil vi og investorene gjerne være en katalysator for, sier Eker.

Mens Saab ikke alltid knyttes til «fart og spenning» er Koenigsegg-bilene verdens raskeste, med unik teknologi og design.

- Jeg er sikker på at vi har noen gode løsninger for Saab, med banebrytende teknologi. Og vi tar ikke et nei for et nei når en ny idé kommer opp.

- Er satsning på brenselceller og el-biler et mulig scenario?


- Ja. Uansett hvilken del av transportindustrien man jobber i må man tenke miljø.

BIOBIL: Saab '9.3 BioPower er en bil som bidrar til å peke ut retningen for nye Saab. Selskapet vil trolig satse på miljø for å vinne markedsandeler, ifølge et intervju Bård Eker har gitt Dagladet. Foto: ARNE DEDERT/EPA
BIOBIL: Saab '9.3 BioPower er en bil som bidrar til å peke ut retningen for nye Saab. Selskapet vil trolig satse på miljø for å vinne markedsandeler, ifølge et intervju Bård Eker har gitt Dagladet. Foto: ARNE DEDERT/EPA Vis mer