IKKE NERVØS: Statssekretær Espen Barth Eide tror krisen knyttet til det amerikanske superflyet F22 kan komme til å styrke USAs satsing på Joint Strike Fighter. Foto: AP/John Cogill/SCANPIX
IKKE NERVØS: Statssekretær Espen Barth Eide tror krisen knyttet til det amerikanske superflyet F22 kan komme til å styrke USAs satsing på Joint Strike Fighter. Foto: AP/John Cogill/SCANPIXVis mer

- Jeg tror krisen kan styrke JSF

Men amerikanske eksperter ler av det norske forsvarsdepartementet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Statssekretær Espen Barth Eide i Forsvarsdepartementet tror ikke striden rundt superflyet F22 Raptor vil få negative konsekvenser for Joint Strike Fighter-programmet, som Norge er en del av.

- Snarere tvert i mot tror jeg det kan styrke JSF-programmet ved at USA kommer til å kjøpe flere JSF fordi de i større grad tvinges til å standarisere fremfor å ha alle de flytypene som opereres i dag, sier Barth Eide til Dagbladet.no.

- Ingen negative signaler
Eide viser til møter han og departementet hadde med amerikanske forsvarsmyndigheter i Washington D.C. så sent som i desember.

- Alle sier at JSF-prosjektet vil gå fremover med full styrke. Dette er et multirollefly som skal fylle rollene til alle de aldrende modellene de har. Og her vil pris være avgjørende hvis USA må velge mellom F22 og JSF, sier han.

Da regjeringen i slutten av november utropte JSF som vinner av det norske kampflyanbudet, oppga amerikanske forsvarsmyndigheter til Dagbladet.no at de selv ville kjøpe minst 2400 fly. Sammen med Norge og de sju andre partnerlandene var tallet 3200 fly. Videresalg til tredjepartsland ga et totalanslag på 4-5000 fremtidige JSF-fly.

- At noe som helst er endret i dette bildet er ikke det inntrykket vi får. Og som partner i prosjektet er vi med på utviklingen, og får den samme informasjonen USA får.

- Jeg tror det som skjer faktisk kan øke volumet på produksjonen av JSF, og dermed gjøre det gunstigere, håper statssekretæren.

Ler av Norge

- Jeg ler. Det er absolutt ikke et troverdig argument i det hele tatt. Situasjonen og behovet USA står overfor er veldig forskjellig fra Norges.

- Norge har ikke store styrker i Irak - faktisk ingen - og dere har knapt styrker i Afghanistan. Og de styrkene er ikke avhengige av norsk flystøtte - men amerikansk. Se på hvor vi kjemper i dag? Det er ikke mot store flystyrker fra Kina eller Russland, men mot al-Qaida og Taliban på bakken i Irak og Afghanistan. Ikke trenger vi F22. Og JSF-prosjektet vil nå i langt større grad måtte overbevise at det er riktig investering slik verden ser ut i dag. Og det er slett ikke sikkert, sier Christopher A. Preble fra CATO institute til Dagbladet.no.

Han er en av flere eksperter - inkludert USAs forsvarsminister Robert Gates - som spår at krisen knyttet til superflyet F22 vil få konsekvenser for JSF.

Kamplflyprogrammet er ikke bare tidenes største norske forsvarsinvestering, men også det største forsvarsprogrammet USA har hatt på flere ti-år.

Slakter Norges vurderingsevne
Winslow Wheeler fra den amerikanske tenketanken Center for Defence Information (CDI) går lengre i kritikken av både Norge og JSF-programmet.

LER: Den amerikanske forsvarseksperten Christopher A. Pleble ler av det norske forsvarstepartementets tolkning av problemene som tårner seg opp for flyprosjektene i Pentagon.
LER: Den amerikanske forsvarseksperten Christopher A. Pleble ler av det norske forsvarstepartementets tolkning av problemene som tårner seg opp for flyprosjektene i Pentagon. Vis mer

- Hvis det norske forsvarsdepartementet virkelig tror det de sier her, så er de like skakkjørte som Pentagon. JSF-programmet viser seg allerede å være en enorm skuffelse. Og kostnadsestimatene Lockheed Martin opererer med er ren diktning, sier eksperten og mener at flyet allerede har doblet seg i pris og alt koster minst 820 millioner per stykk ut fra fabrikken - før det er utviklet ferdig.

- For meg er det vanskelig å fatte at Norge og andre europeiske allierte har valgt et kampfly så tidlig på utviklingsstadiet, som således ikke har bevist at det i det hele tatt holder mål. Mange har trodd på et papirfly som jeg rett og slett tror blir for komplisert og dårligere enn alternativene som alt finnes på markedet, sier han til Dagbladet.no.

Har for mange fly
Spørsmålet både forsvarsminister Robert Gates og en rekke eksperter stiller, er om det faktisk er behov for de store og svært dyre våpenprogrammene som skal ruste USA for fremtiden.

- Vi bruker våre kampfly til å patruljere luftrommet over Europa, over Japan, over Sør-Korea, over Afghanistan og over Irak. Det gjør ikke Norge, og det planlegger dere heller ikke å gjøre. Derfor må Norges forsvarspolitiske beslutninger tuftes på fundamentalt andre kriterier enn de USA baserer sine på. Selv med det store luftrommet USA patruljerer som argument, har vi flere fly enn vi trenger. Og selv om vi politisk sett ikke er helt der ennå, bør ikke USA ta hensynet til allierte lands behov men utelukkende prosjektere for amerikanske behov, sier Christopher A. Preble til Dagbladet.no.

JSF blir bygget - men dyr

- Jeg tror ikke striden rundt F22 alene er nok til å ødelegge JSF-programmet. Men JSF ble solgt inn som et kostnadseffektivt program som skulle sikre mot overskridelser som tidligere flyprosjekter ikke har klart å unngå. La oss være ærlige - historien er ikke på JSF sin side når det gjelder kosteffektive våpenprogram. Og det viser seg at også dette prosjektet sliter med å holde det de lover.

- Alikevel tror jeg JSF har potensiale både som et multirollefly og som et multinasjonalt fly, og derfor vil bli gjennomført. Men det kjemper nå mot F16 og F/A18 - fly som fortsatt produseres, langt billigere enn JSF, på plattformer som allerede har bevist sin overlegenhet i dagens virkelighet, sier den amerikanske forsvarseksperten.

- Prisen har steget jevnt og trutt, men vil være umulig å spå. Alt beror på hvor mange fly som bestilles. At USA kommer til å kjøpe minst 2400 JSF-fly, som de har sagt? Det er ikke umulig, men kanskje ikke særlig sannsynlig. Det skulle bygges 750 F22. Hadde du for ti år siden spådd at det bare skulle bli bygget 183 F22, ville folk ha sagt du var gal, sier han.

- Ikke for sent for Norge
Statssekretær Espen Barth Eide mener det ikke er grunn til å uroe seg ennå, og står fast på at JSF var og er det riktigste valget for Norge både når det gjelder egenskaper og pris.

- Så må vi huske at vi har den fordelen av å være en av de første landene som har bestemt oss. Vi skal ikke motta noen fly før i 2016, som gir oss litt tid å gå på. Vi har ikke skrevet under på noen bestilling, og har således ikke bundet oss til å kjøpe ett eneste fly ennå. Teknisk sett kan vi vente med det helt frem til 2013, sier Statssekretæren til Dagbladet.no.

DYRT OG DÅRLIG?: Amerikanske eksperter frykter at JSF-programmet er i ferd med å bli den nye dinosauren i Pentagon. Her en fullskalamodell i Norske farger under sommerens flyshow i Bodø. Foto: Bjørn Erik Rygg Lunde / SCANPIX
DYRT OG DÅRLIG?: Amerikanske eksperter frykter at JSF-programmet er i ferd med å bli den nye dinosauren i Pentagon. Her en fullskalamodell i Norske farger under sommerens flyshow i Bodø. Foto: Bjørn Erik Rygg Lunde / SCANPIX Vis mer