REKLAMEBRÅK: I forkant av OL ble det varslet bråk om TV 2s muligheter til å avbryte sendingene fra OL-øvelsene med reklame. Seerstormen mot TV 2 fikk for alvor vind i seilene da kanalen sendte reklame og ba seerne bytte kanal under Slopestyle-finalen, der Ståle Sandbech sikret Norge OL-sølv. Foto: Andy Wong / AP / NTB Scanpix, Anders Grønneberg / Dagbladet
REKLAMEBRÅK: I forkant av OL ble det varslet bråk om TV 2s muligheter til å avbryte sendingene fra OL-øvelsene med reklame. Seerstormen mot TV 2 fikk for alvor vind i seilene da kanalen sendte reklame og ba seerne bytte kanal under Slopestyle-finalen, der Ståle Sandbech sikret Norge OL-sølv. Foto: Andy Wong / AP / NTB Scanpix, Anders Grønneberg / DagbladetVis mer

- Jeg tror TV 2 må unngå å irritere seerne sine

Men «Drømmehagen»-forkjemper Ib Thomsen (Frp) vil ikke ta opp kampen for TV 2-sendte OL-øvelser uten reklameavbrudd.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Ikke uten selvironi minnes Frp's kulturpolitiske talsmann Ib Thomsen runden i januar 2010.

Da tok han med seg et folkeopprør fra Facebook til Stortinget, da 20 000 krevde at NRK fortsatt skulle sende barneprogrammet «Drømmehagen» i sin vante sendetid.

Dagens program og alt om OL i Sotsji-studio

I skrivende øyeblikk har 77 544 meldt seg på Facebook-gruppa «Vi som vil ha tilbake OL-sendingene på NRK», og det topper en storm på sosiale medier etter de tre første TV 2-sendte OL-dagene fra Sotsji.

Men denne gangen kommer ikke Thomsen til å ta opp saken, og understreker at Stortinget har et større ansvar for NRK enn TV 2.

Han undrer seg over at SV har satt i gang en prosess for å ta opp saken der.

- Jeg håper ikke Stortinget kommer på det nivået at vi skal vurdere når reklamen skal sendes. For det første tror jeg ikke Stortinget har den kompetansen. Dessuten bør dette ligge i dialogen mellom kanalen og annonsørene. Men vi diskuterte jo farge-tv en gang i tida også, sier Thomsen til Dagbladet.

- Uvant for folk Samtidig er han klar på at signalene som har kommet etter de første OL-dagene, bør tas på alvor.

- Jeg synes man skal lytte til seerne sine. Og jeg tror TV 2 bør unngå å irritere seerne.

LES OGSÅ: Storannonsører vurderer reklamegrep etter seerstorm mot TV 2

Han er imidlertid helt klar på at han mener kanalen bør få en sjanse, og at det er for tidlige å evaluere etter noen få dager.

- TV 2 har sagt at de vil være varsomme når de sender reklame under øvelsene, og gjennom de 14 dagene OL varer tror jeg dette vil sette seg.

- De har betalt mellom 130 og 140 millioner for rettighetene, og da må de sikre inntekter. De kan ikke bare ringe staten.

Han tror en del av forklaringen på det folkelige engasjementet, er at det er uvant for mange at et arrangement som OL nå sendes på en kommersiell kanal.

- Den nye mediehverdagen har kommet nå, og NRK prioriterte ikke OL. Samtidig vil jeg jo si at det aldri har vært sendt mer OL enn nå, på alle plattformer, og da må man regne med reklame.

SV aleine Det var SV som fredag tok til orde for å nekte TV 2 å avbryte sendinger av OL-øvelsene med reklame.

Partiet har innsett at det er for seint å få til endringer i OL-sendingene fra Sotsji, men jobber nå med et konkret forslag til regleendring for framtidige store idrettsarrangementer.

SV ba da regjeringen komme på banen, og utspillet ble umiddelbart stemplet som populistisk, og skutt ned av Høyres Svein Harberg, leder av familie- og kulturkomiteen på Stortinget. Han åpnet imidlertid for å diskutere problemstillingen basert på erfaringene man gjør seg med TV 2s sendinger fra Sotsji.

Det har ikke lyktes Dagbladet å få en kommentar fra Harberg i dag.

Fredag gjorde også Ap det klart at det er utenkelig med hasteendringer for TV 2s OL-sendinger. Men kulturpolitisk talsperson Rigmor Aasrud åpnet opp for å diskutere regelendringer for fremtidige arrangement.

- Det er sak det går an å diskutere, altså hvilke betingelser som skal ligge til grunn for måten TV-kanalene formidler sportssendinger på. Det kan selvsagt bli en framtidig debatt, men vi har ingen planer om å gjøre noe med dette nå, sa hun.

HOPPSI OG IB: Frp's kulturpolitisk talsmann Ib Thomsen har tatt et Facebook-folkeopprør til Stortinget tidligere. I 2010 mente han at NRK sviktet seerne sine da de byttet sendetid for barneprogrammet «Drømmehagen». Tross folkerikt opprør på sosiale medier om TV 2 reklameavbrudd under OL-øvelsene fra Sotsji, mener han den saken ikke hører hjemme i Stortinget. Foto:  Jacques Hvistendahl / Dagbladet
HOPPSI OG IB: Frp's kulturpolitisk talsmann Ib Thomsen har tatt et Facebook-folkeopprør til Stortinget tidligere. I 2010 mente han at NRK sviktet seerne sine da de byttet sendetid for barneprogrammet «Drømmehagen». Tross folkerikt opprør på sosiale medier om TV 2 reklameavbrudd under OL-øvelsene fra Sotsji, mener han den saken ikke hører hjemme i Stortinget. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet Vis mer