MIN BIL ER LASTET MED....: Øl. Rettere sagt 2090 liter øl. Ølpartiet utgjør 121 000 kroner i unndratte avgifter, ifølge tollvesenet. Foto: Tollvesenet
MIN BIL ER LASTET MED....: Øl. Rettere sagt 2090 liter øl. Ølpartiet utgjør 121 000 kroner i unndratte avgifter, ifølge tollvesenet. Foto: TollvesenetVis mer

- Jeg var på vei til Lillehammer for å selge ølet der

Danske (45) tatt for andre gang. - Jeg skjønner godt at folk tar sjansen, sier Tollvesenet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| (Dagbladet): En dansk mann (45) ble stoppet av tollere på Magnor med 264 brett med totalt 2 090 liter øl i varebilen i går kveld i 22.30-tida.  

- Jeg er på vei til Lillehammer for å selge ølet der, forklarte dansken til tollerne etter at han var avslørt.

Ølpartiet utgjør 121 000 kroner i unndratte avgifter.

Nest største ølbeslag- Dette er årets nest største beslag på øl. Det er ikke mange beslag som er over 2 000 liter. Det er stort til å være et rent ølbeslag, sier Kjersti Bråthen, som er fungerende kontorsjef ved Kongsvinger tollkontor, til Dagbladet.

Samme mann ble tatt for smugling av 950 liter øl i 2007. Også da ble han avslørt av tollere fra Kongsvinger.  

- Kan du skjønne hvorfor han tar sjansen?

- Når du ser på fortjeneste sammenliknet med straff for denne type smugling, skjønner jeg godt at folk tar sjansen. Fortjenesten er bra, og til tross for at bøtelaget er relativt høyt, ser ikke det ut til å gjøre dem noe, sier Bråthen.

Hun sier det ikke er uvanlig å få mellom 30 000 og 50 000 kroner i bot for denne type smugling, men påpeker at man ser om personen er tatt tidligere og summen som regnes som undratte avgifter.

- Veldig proffe45-åringen erkjente forholdet med en gang.

- Det var ikke noe vits for ham å lyve, siden bilen var fylt med øl fra gulv til tak, sier Bråthen.

Hun sier at det var vanskelig å merke om bilen var lastet med øl. Bilen hadde ikke sidevinduer, og med muligheter for å heve eller senke bilen, slik at man ikke ser om bilen er tungt lastet.

- De er veldig proffe, og mange som smugler driver svært organisert. De er dyktige, men vi slo dem denne gangen. Men andre ganger vinner dem, erkjenner Bråthen, som frykter sote mørketall.

- Vi har mange veier i vårt område, og har ikke nok folk til å dekke opp alle, sier hun.