SJEF: Martin Winterkorn sitter foreløpig fortsatt som toppsjef i Volkswagen, men det spekuleres nå i hvor mye han visste om jukseprogrammet som er installert i elleve millioner bilder. Foto: JULIAN STRATENSCHULTE/DPA/NTB SCANPIX
SJEF: Martin Winterkorn sitter foreløpig fortsatt som toppsjef i Volkswagen, men det spekuleres nå i hvor mye han visste om jukseprogrammet som er installert i elleve millioner bilder. Foto: JULIAN STRATENSCHULTE/DPA/NTB SCANPIXVis mer

- Jeg vil bli veldig overrasket om det bare var en håndfull som visste om dette

Framtiden til Volkswagen-sjefen kan bli avgjort i hastemøte i kveld.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Fredag kom det en melding fra den amerikanske miljøvernetaten (EPA) om at den tyske bilprodusenten Volkswagen er under etterforskning for juks med bilenes utslipp.

Nyhetsbyrået AP skriver at bilprodusenten har installert det de omtaler som et «jukseprogram» som gjør at bilen leverer lavere utslipp under tester, men ikke under vanlig bruk.

Tirsdag ble det også klart at skandalens omfang er langt større enn først antatt. At det dreier seg om elleve millioner biler, og i dag meldte avisa Tagesspiegel at selskapets toppsjef Martin Winterkorn går av som følge av skandalen. Dette blir systematisk avvist av selskapet som i går og i dag har rast på børsene.

Nå hevder flere tyske aviser på nytt å vite at Winterkorn sitter utrygt, etter at han nå skal ha mistet støtten fra flere viktige aksjonærer. Ifølge rapportene skal det avholdes et styremøte i løpet av kvelden. Der vil minst ett av spørsmålene trolig dreie seg om Winterkorns framtid i Volkswagen.

- Vil bli overrasket Spørsmålet mange nå stiller seg er hvorvidt toppledelsen i Volkswagen visste om svindelen. Arndt Ellinghorst, en analytiker som jobber i Evercore ISI i London, har fulgt Volkswagen tett i mer enn ti år. Han tror kunnskapen strekker seg langt høyere enn fabrikkgulvet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Jeg vil bli veldig overrasket om det bare var en håndfull programmerere som visste om dette, sier han til Bloomberg.

Winterkorn, som er kjent for å være veldig opptatt av detaljer i produksjonen av selskapets biler, sa lørdag at selskapet «vil gjøre alt de kan for å gjenvinne tilliten til forbrukerne». Han sa derimot ikke noe om sin egen rolle i skandalen. Ellinghorst mener 68-åringen må ta sin hatt og gå dersom han kjente til dette.

- Det er klart at dersom Winterkorn visste om dette, er anklagene så alvorlige at han må ta konsekvensene og trekke seg, sier han.

Og Ellinghorst er ikke den eneste som mener det. Også innad i konsernet er det de som mener hoder må rulle.

- Om det kommer ut at Winterkorn var involvert, kommer han til å trekke seg. Vi tåler ikke en slik skade på vårt rykte, sier Bernd Osterloh som sitter i styret.

Tett lederstruktur Tradisjonelt har lederstrukturen i Volkswagen vært veldig sentralisert, og Winterkorn har sammen med et mindre antall sjefer stått for store deler av beslutningene. Det skriver Bloomberg.

Planen var at denne sentraliserte strukturen skulle løses opp på et styremøte på fredag. Der skulle også en kontraktforlengelse for Winterkorn diskuteres.

Nå kan det hende at det er hans oppsigelse som skal diskuteres i stedet.

- Skremmende Aaron Bergman, avdelingssjef i Detroit for bilforhandleren Cars.com, sier til AP at bilen mest sannsynlig yter bedre mens programmet er aktivt. Ellers ville det ikke vært noen grunn til at det bare aktiveres når bilen testes.

- Det er opplagt at det forandrer hvordan bilen opererer, og at det neppe er på en måte som kommer til å blidgjøre kundene, sier han.

Ikke overraskende hylles nå EPA av en rekke miljøorganisasjoner for sin årvåkenhet.

- Anklagene mot Volkswagen er skremmende - at de med viten og vilje har installert et program som øker utslippene når de er på veiene under vanlig kjøring, sier Frank O'Donnell som er president i Clean Air Watch.

- De svindler ikke bare bilkjøpere, men hele offentligheten.

- Lurt forbrukerne Ellen Bloom, en ekspert på fagområdet for magasinet Consumer Reports, sier at dette er et «alvorlig lovbrudd».

- Volkswagen har lurt forbrukerne og skadet miljøet samtidig. Bilprodusenten har tydeligvis installert et program i bilene sine som gjør at de slipper ut mer forurensing enn det de reklamerer med. Det er opprørerende, sier hun.

I likhet med miljøgruppene, hyller hun EPA.

- Vi applauderer EPA som slår ned på dette. Dette sender en klar og tydelig melding om at bilprodusenter som forsøker å omgå reglene vil bli slått knallhardt ned på at myndighetene.

Oljefondet taper stort Volkswagen-aksjen fortsatt å stupe gjennom dagen, etter at selskapet innrømmet å ha jukset med uslippsmålinger. Det er dårlig nytt for Oljefondet som er tungt inne i aksjen.

Oljefondet satt ved årsskiftet på Volkswagen-aksjer for nærmere 10 milliarder kroner og eide 1,22 prosent av den kriserammede bilgiganten, melder NTB.

Fondet har kjøpt seg jevnt opp i tysk bilindustri de siste årene og kontrollerte ved siste årsskifte rundt 3,4 prosent av Daimler-konsernet, drøyt 3 prosent av BMW og 1,22 prosent av Volkswagen. I 2011 hadde oljefondet Volkswagen-aksjer for rundt 4 milliarder kroner, året etter for rundt 6 milliarder kroner, i 2013 for godt over 8 milliarder kroner og ved utgangen av fjoråret VW-aksjer til en verdi av nærmere 9,7 milliarder kroner, skriver NTB.