VIL TA VARE PÅ DE NAV-ANSATTE:Arbeidsminister Robert Eriksson er enig i mye av kritikken som rettes mot Nav, men ber brukerne rette sin harme mot systemet og politikerne, ikke de Nav-ansatte. Foto: Jacques Hvistendahl
VIL TA VARE PÅ DE NAV-ANSATTE:Arbeidsminister Robert Eriksson er enig i mye av kritikken som rettes mot Nav, men ber brukerne rette sin harme mot systemet og politikerne, ikke de Nav-ansatte. Foto: Jacques HvistendahlVis mer

- Jeg vil ha bort systemtenkinga til Roy Narvestad i Nav

Arbeidsministeren er enig i mye av kritikken mot Nav. Samtidig ber han om at hetsen mot Nav-ansatte må opphøre.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): - De eksemplene advokat Andersen trekker fram om hvordan enkeltmennesker er blitt møtt av Nav er uakseptable for meg og de er uakseptable for Nav. Det har Nav selv uttalt, sier arbeidsminister Robert Eriksson (Frp) til Dagbladet.

I Dagbladets helgeutgave tok advokat Anders Andersen et kraftig oppgjør med Nav, og i dagens papirutgave trekker han fram skrekkeksempler på hvordan hans klienter er blitt behandlet i trygdesystemet (krever innlogging).

Les hele Anders Andersens rystende historie her (krever innlogging).

Advokaten mener trygdesystemet møter brukerne med likegyldighet og arroganse, at Nav har en skrikende mangel på kompetanse og ikke viser vilje til å lære av sine feil.

Advokaten som har hjulpet over 1000 klienter i kampen mot Nav er nå blitt alvorlig kreftsyk og må selv kjempe mot systemet.

Enig i kritikk - Jeg er enig med advokat Andersen i at det på mange områder ikke er god nok kompetanse i Nav. Det er Nav-ledelsens ansvar å utvikle god kompetansekultur, og det er mitt ansvar som statsråd å legge til rette for at dette kan skje, sier Robert Eriksson.

Tidligere denne uka omtalte Dagbladet en fersk forskningsrapport som slakter Nav.

- Kritikken som kommer fra Andersen og flere andre skyldes for en stor del det veldig fragmenterte systemet og den kompliserte organisasjonen i Nav med sakspapirer som skal gjennom mange kontorer. IKT-systemet er for dårlig, og mange av de ansatte må derfor bruke for mye av tida si på byråkrati. Det skaper stor frustrasjon for de Nav-ansatte at de må jobbe i et skjemavelde framfor å følge opp brukerne, sier Robert Eriksson.

- Lei meg Han er bekymret for de Nav-ansatte som står overfor en stadig mer brutal hverdag.

- Jeg blir lei meg og frustrert når ansatte i Nav blir møtt med sjikane og trusler om vold. Derfor vil jeg gjerne be Nav-brukerne om å skille mellom systemsvikt og personsvikt. De bør heller rette sin harme mot systemet. Det er ikke rimelig at de Nav-ansatte skal føle seg utrygge på jobb. Det er helt uakseptabelt, sier arbeidsministeren.

Robert Eriksson omtaler Nav som «et rigid narvestad-system laget av den forrige regjeringen».

- Jeg vil ha bort systemtenkinga til Roy Narvestad i Nav. Brukerne må komme i sentrum i større grad. Derfor ønsker jeg å legge til rette for gode IKT-verktøy i Nav.

Vil skape en brukerreform Eriksson viser til at han som opposisjonspolitiker foreslo en helhetlig gjennomgang av Nav.

- Forslaget ble stemt ned av de rødgrønne. Det første jeg gjorde da jeg ble statsråd, var å sørge for at jeg ikke skjøv de Nav-ansatte foran meg. Jeg har satt ned et ekspertutvalg og startet en helhetlig gjennomgang av Nav. Nav skal gå fra å være en byråkratireform til en brukerreform. Nettopp derfor inviterte jeg 80 Nav-brukere til møte i fjor høst. Mitt mål er å frigjøre Nav-ressurser, slik at de kan benyttes på brukerne, sier Eriksson og legger til:

- Mye av kritikken som rettes mot Nav-ansatte må heller rettes mot politikerne. Reformen var for dårlig planlagt, for dårlig gjennomført og for høyt innsolgt. Vi politikere må tåle å få mer av skylda og stå til ansvar for de vedtak som er gjort. Jeg tar ikke ansvar for den systemsvikten de rødgrønne står bak, men jeg tar ansvar for å rydde opp i den, sier arbeidsministeren.

Robert Eriksson sier han har fulgt Nav tett siden starten. I opposisjon var han blant de største Nav-kritikerne.

Glad for kritikk - Våren 2009 kom det en kriseproposisjon mot Nav og kritikken haglet. De Nav-ansatte sto der med rak rygg og blikket vendt framover, fast bestemt på at Nav skulle bli bedre. Fortsatt kan det gjøres forbedringer i Nav. Det gjøres hver dag. Feil skjer og vil skje, men heldigvis i mindre grad nå enn tidligere.

Robert Eriksson sier han er glad for at advokat Andersen går offentlig ut med sin kritikk av Nav og han er glad for oppslagene i media.

- Jeg ønsker åpenhet og at ting kommer fram i lyset. Men jeg håper jo at mediene også vil skrive om suksesshistoriene som finnes i Nav, for de finnes det en god del av.

NÅ OGSÅ SOM NAV-ANSATT? Borettslagsleder Roy Narvestad, spilt av Robert Stoltenberg. Foto: Eirik Helland Urke
NÅ OGSÅ SOM NAV-ANSATT? Borettslagsleder Roy Narvestad, spilt av Robert Stoltenberg. Foto: Eirik Helland Urke Vis mer