FRA KOSMETIKK TIL KLÆR: Da Hilde Midthjell solgte seg ut av bedriften hun hadde bygget opp, var omsetningen 400 millioner og driftsresultatet 20 prosent. De fleste kvinnene foran henne på Kapitals rikingliste har arvet formuen.

Foto: NINA HANSEN / Dagbladet
FRA KOSMETIKK TIL KLÆR: Da Hilde Midthjell solgte seg ut av bedriften hun hadde bygget opp, var omsetningen 400 millioner og driftsresultatet 20 prosent. De fleste kvinnene foran henne på Kapitals rikingliste har arvet formuen. Foto: NINA HANSEN / DagbladetVis mer

- Jeg vil ikke ha noen golddigger

Single Hilde Midthjell er god for 780 millioner.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Hilde Midthjell (52) er en av få kvinnelige nestenmilliardærer som startet med to tomme hender og et lyst hode.
Det siste i både bokstavelig og overført betydning. Da Hilde dro i gang karrieren var hun ung, blond og blid. Og en av de skarpeste på medisinstudiet. Med en nerdete interesse for kjemi, studerte hun innholdsfortegnelsen på diverse hudpleieprodukter, helt til det var ett merke som fanget interessen mer enn de andre. 23 år gammel dro Hilde til Frankrike og overbeviste produsenten om å gi henne det norske agenturet på Decléor. Medisinstudiene ble satt på vent.
- Jeg var nysgjerrig og rastløs. Det var nesten som et ungdomsopprør, jeg visste knapt hva en faktura var, smiler hun hjemme i den gamle Sveitservillaen i Asker.

Det er her hun jobber og bor sammen med kattene Gråpus og Sortepus.

Ifølge Kapital er Hilde god for ca. 780 millioner kroner. Men den første tiden hun reiste rundt for å selge inn produktene sine, sov hun i campinghytter. Maten kom fra mammas kjøkken. Fem års slit skulle til før businessen gikk i pluss.

- Tenkte du noen gang på å gi opp og gå tilbake til medisinstudiene?

- Annenhver dag. Det var ganske tøft og jeg jobbet enormt mye. Som ung og uerfaren kan du lett bli lurt. I Rakkestad, der jeg kommer fra, er alle snille og ærlige. Men selv om jeg var naiv, var jeg ikke dum. Jeg synes det er gøy å utvikle ting, og lærte underveis.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Mange gründere gir opp etter hvert. Hva skal til for å komme over kneiken?

- Jeg er perfeksjonist og liker å gjøre ting ordentlig. Kombinasjonen av kreativitet og skapertrang på den ene siden, og struktur og orden på den andre, er avgjørende. Jeg blir nesten litt provosert når folk sier gründere er rotete, smiler hun.

Da satsingen til slutt var blitt god butikk, kunne Hilde slått seg til ro med å ha skapt sin egen arbeidsplass. Men hun ville mer.

- Utviklingen trigget meg til å stå på videre. At jeg tør å ta sjanser er nok noe av det som skiller meg fra mange andre kvinner. Jeg elsker utfordringer. Og er det noe som skjærer seg, våkner ulven i meg.

VELLYKKET SNUOPERASJON: - Det handler om å møte utfordringene, men samtidig ta vare på tradisjonene som strekker seg helt tilbake til 1879, sier Hilde om Dale of Norway.


Foto: NINA HANSEN / Dagbladet
VELLYKKET SNUOPERASJON: - Det handler om å møte utfordringene, men samtidig ta vare på tradisjonene som strekker seg helt tilbake til 1879, sier Hilde om Dale of Norway. Foto: NINA HANSEN / Dagbladet Vis mer

Etter 20 år hadde Hilde bygget opp Dermagruppen til å bli ledende på hudpleie i hele Skandinavia. I 2009 solgte hun livsverket med 170 ansatte til Christian Ringnes. Prisen: 500 millioner kroner.

- Jeg har egentlig aldri vært så veldig opptatt av kosmetikk, smiler hun;

- Tiden var inne for å gjøre noe annet. Jeg tenkte at hvis jeg dør nå, hva har jeg utrettet i livet? Er det viktig for verden at nordmenn bruker bedre hudpleieprodukter? Slike eksistensielle spørsmål utløste avgjørelsen om å selge.

- Hvordan føltes det etterpå? Med en halv milliard på konto kunne du kjøpt en yacht og en sydhavsøy og levd på rentene resten av livet?

- Det var en blanding av lettelse og tomhet. På den ene siden deilig å slippe å alltid løse problemer og være et godt forbilde. Men når du er vant til at det skjer noe hele tiden, føltes det litt som å bli arbeidsledig. Ikke for det, jeg reiser gjerne til en sydhavsøy et par uker. Men jeg trenger ikke å eie den.

Snart hadde Hilde investert i reiselivsoperatøren Basecamp Explorer og kjøpt 80 prosent av den tradisjonsrike ullvarebedriften Dale of Norway.

- Jeg gikk etter hjertet. Det som trigget meg med Dale var at de to eierkonstellasjonene var uenige om kursen. Markedsføringen hadde ligget nede, samtidig som bedriften hadde en ekstrem kompetanse på kvalitet. Og så representerer Dale norsk kulturarv og norske arbeidsplasser.

Åtte år med underskudd er snudd til to år med overskudd. Med Hilde ved roret er det skapt endringsvilje, satset mer på motebasert design og åpnet flagship store på Karl Johan.

GRÜNDERTIPS: - Noe av det viktigste er å ha teft og å sjekke markedet på forhånd. Gjøre grundige undersøkelser i stedet for å ha urealistiske forventninger til hva som er mulig, sier Hilde Midthjell. Sveitservillaen i Asker er hjemmekontoret hennes.


Foto: NINA HANSEN / Dagbladet
GRÜNDERTIPS: - Noe av det viktigste er å ha teft og å sjekke markedet på forhånd. Gjøre grundige undersøkelser i stedet for å ha urealistiske forventninger til hva som er mulig, sier Hilde Midthjell. Sveitservillaen i Asker er hjemmekontoret hennes. Foto: NINA HANSEN / Dagbladet Vis mer

Privatlivet derimot, har ikke bare bydd på oppturer. I fjor tok et langvarig forhold slutt.

- Jeg har ingen planer om å forbli single. Men jeg vil ikke ha noen golddigger, ler hun.

- På den annen side er det ikke mange av de med mye penger som er så spennende. I hvert fall ikke de man leser om i DN, fortsetter hun med glimt i øyet.

- Har suksessen kommet på bekostning av andre ting? Er det noe du angrer?

Hilde tar seg god tid før hun svarer:

- Selv om det har vært morsomt, vet jeg ikke om jeg ville gjort det igjen. Jeg har prioritert å jobbe veldig hardt i faser av livet der det ville vært naturlig å stifte familie. Kan hende jeg heller hadde blitt lege, hvis jeg kunne valgt på ny. Men uansett hadde jeg nok hatt lyst til å utvikle noe eget. Gründerviljen ligger i personligheten.

SUKSESSRIK: Hilde Midthjell ble i 2004 utnevnt til «Årets forretningskvinne». Prisen ble overrakt av Laila Dåvøy (t.v.).
Foto: Berit Roald / SCANPIX
SUKSESSRIK: Hilde Midthjell ble i 2004 utnevnt til «Årets forretningskvinne». Prisen ble overrakt av Laila Dåvøy (t.v.). Foto: Berit Roald / SCANPIX Vis mer