- Jeg ville trykket annonsen

Det sier lederen i presseforbundet, Per Edgar Kokkvold, om reklamekampanjen for et begravelsesbryrå som var for sterk for Adresseavisa.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • Si din mening om annonsekampanjen.

    Dagbladet.no skrev i går om annonsen for Svanholm begravelsesbyrå som ble stanset av sjefredaktøren i Adresseavisen, fordi den var for sterk.

    Lederen i Norsk Presseforbund, Per Edgar Kokkvold, sier han personlig synes annonsen er fin og han selv ville sluppet den igjennom. Han forsvarer likevel sjefredaktør Gunnar Flikkes rett til å ta en annen avgjørelse:

    - Dette er redaktørens personlige og fulle ansvar. Han må ha rett til å stoppe en annonse. Dette er en kommersiell annonse som berører noe av det mest følsomme i tilværelsen. At flikke i en respekt for døden velger å si nei til dette, er hans beslutning, sier Kokkvold til Dagbladet.no.

    Men han legger til.

    - Det er bildene i annonsen som er sterke. Men når man leser teksten ser man at den er ganske følsom. Det er en ganske fin tekst som avmystifiserer døden. Jeg ville derfor sluppet den gjennom, sier han.

    Kokkvold legger til at man bør være langt mer forsiktig med å stoppe annonser, som i motsetning til denne, har politiske eller ideologiske budskap.

    Begravelsesbyrået ønsket å sette fokus på at de stadig får en vanskeligere hverdag fordi stadig mer kompliserte familier krangler om hvordan begravelsen skal foregå. Derfor mener de det beste er at vi selv gjør oss en oppfatning på forhånd om hvordan vi vil at vår egen begravelse skal foregå.

  • Les også Stanset tabukampanje
<B>PROVOSERENDE:</B> "Selv om du aldri ble millionær vil du har bårebil som en". Last ned <a href=/download/Kampanje_A4.pdf>hele annonsekampanjen [PDF 1,2 Mb]</a>.