Jens ber lærerne bli datanerder

Statsministeren mener dataspill gjør skolen bedre.

DATANERDER: Statsministeren sier til NTB at han er en svoren tilhenger av digitalisering av skolen, men at han trenger å få med seg lærerne på laget. Her er han i aksjon under Arbeiderpartiets landsmøte i vår.  Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet
DATANERDER: Statsministeren sier til NTB at han er en svoren tilhenger av digitalisering av skolen, men at han trenger å få med seg lærerne på laget. Her er han i aksjon under Arbeiderpartiets landsmøte i vår. Foto: Jacques Hvistendahl / DagbladetVis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Dataspill og digitale læringsprogrammer er framtiden for norsk skole, mener statsminister Jens Stoltenberg (Ap). Han vil gjøre læreren til datanerd.

- Jeg er svoren tilhenger av digitalisering av skolen, men for å lykkes med dette, må vi ha læreren med på laget. Vi vil styrke lærerutdanningen når det gjelder bruk av teknologi i opplæringen og sørge for større bevisstgjøring gjennom etter- og videreutdanning, sier Stoltenberg.

Statsministeren er overbevist om at aktiviserende dataspill og avanserte digitale programmer vil gjøre skolen bedre. Det var hovedbudskapet da han fredag innledet under Arbeiderpartiets kunnskapskonferanse i Oslo fredag.

Stoltenberg og Arbeiderpartiet har lenge varslet flere tiltak for å gjøre skolen bedre. Under landsmøtetalen i april varslet Stoltenberg en ny lov som skal fjerne all mobbing i skolen.

Dårlig utnyttelse
- De fantastiske mulighetene som digitale løsninger gir, utnyttes ikke godt nok i skolen. Det er både en utfordring for foreldrene og for skolen at norske barn bruker litt for mye tid på passiviserende dataspill og litt for lite tid på aktiviserende dataspill, slo Stoltenberg fast.

Ved å spille inn videosnutter som elevene ser hjemme og følge opp med ordinær undervisning dagen etter, kan læreren opprette det omvendte klasserom, sa han.

- Dataprogrammer er utmerkede virkemidler for mer tilpasset undervisning - både for elever som sliter og de aller beste. Slike verktøy gjør det enda lettere å gi elevene undervisning på høyere klassenivå og bidrar til avbyråkratisering, for eksempel ved retting av prøver, sier han.

Nasjonal strategi
Ved siden av å instruere lærerne til i større grad å ta i bruk IKT i undervisningen, tok Stoltenberg opp løftet om en nasjonal strategi som skal sørge for flere læremidler og forklare hvordan de kan brukes.

- Et annet tiltak handler om infrastruktur. Vi må sørge for at etterspørselen blir stor nok til at private selskaper bygger brede nok bredbånd. Samtidig vil vi gi Senter for IKT i utdanningen ansvaret for å anbefale og kvalitetssikre digitale læremidler, sier han.

En undersøkelse fra 2011 viser at forskjellene er store i databruk mellom grunnskolen og videregående skole. Mens det på videregående skole blir mer og mer vanlig at elevene får hver sin bærbare PC, er nivået i grunnskolen langt dårligere. (NTB)