VIL HA FLERE VENNER: Jens Stoltenberg reklamerer ivrig for sin egen facebook-profil - på Arbeiderpartiets hjemmesider.
VIL HA FLERE VENNER: Jens Stoltenberg reklamerer ivrig for sin egen facebook-profil - på Arbeiderpartiets hjemmesider.Vis mer

Jens bruker Facebook i blasfemidebatten

Valgforsker usikker på hvor lenge trenden vil vare.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Statsminister Jens Stoltenberg er i ferd med å bli en ivrig Facebook-bruker, og går nå aktivt inn for å rekruttere nye venner på nettsamfunnet.

På Arbeiderpartiets hjemmesider kan du nemlig lese følgende pressemelding:

«Jeg ser at mange er bekymret for at ytringsfriheten skal bli innskrenket. Det er feil, skriver Jens Stoltenberg i en oppdatering på Facebook.
Vi vil tvert imot styrke ytringsfriheten. Det gjør vi ved å fjerne blasfemiparagrafen og gå inn for å erstatte det med et tillegg som vil være mindre omfattende enn dagens blasfemiparagraf og dagens rettstilstand. Bli venn med Jens på Facebook for å lese hele meldingen.»

20180 tilhengere
Jens Stoltenberg har en såkalt åpen profil på Facebook. Det betyr at du ikke behøver å være venn eller tilhenger for å se profilen hans. Men for å delta aktivt på statsministerens forum må du være registrert som tilhenger.

Jens Stoltenberg har i skrivende stund 20180 tilhengere.

Valgforsker Bernt Aardal tror Jens er inspirert av Obama og den amerikanske valgkampen når han nå aktivt bruker Norges største nettsamfunn i valgkampen.

- Det tok litt tid, men særlig Arbeiderpartiet er jo nå aktive på både på Youtube og Facebook. De utvider stadig repertoaret, sier Bernt Aardal til Dagbladet.no.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Usikker på effekten
Han er likevel usikker på hvor stor effekt statsministerens nye valgkampgrep har.

- Det er vel ikke akkurat et gjennomsnitt av befolkningen som er på Facebook, men en hovedvekt av yngre og kanskje høyt utdannede. Slik sett når man ikke massene. Men kanskje når Jens noen her som han ellers ikke ville nådd, sier Aardal.

Han er også usikker på hvor lenge den nye trenden vil vare.

- Kristin Halvorsen var jo veldig ivrig på å blogge i 2005. Problemet blir at man ikke har sjans i havet å svare alle selv, dermed blir det ganske tydelig at det er medarbeiderne som sitter og svarer. Spørsmålet er hvor lenge folk orker å kontakte statsministeren hvis de bare får svar av forskjellige medarbeidere, sier Aardal.

Misvisende med venner
Valgforskeren mener begrepet «venner» på Facebook er misvisende.

- Selv er jeg ikke på Facebook av den grunn, og det ville vel sett litt merkelig ut om jeg som valgforsker sto oppført som venn av Jens Stoltenberg. Det samme vil jeg tro gjelder dere journalister, sier Aardal.

Han tror en av grunnene til at Stoltenberg og Arbeiderpartiet aktivt oppfordrer folk til å bli facebookvenner med dem er at de slik får muligheten å kontakte flere potensielle velgere direkte.

- Jeg vil jo tro at dette gir partiet muligheten til å kontakte folk direkte. Dette så vi også i den amerikanske valgkampen, der nettet ble brukt aktivt for å mobilisere folk, sier valgforsker Bernt Aardal til Dagbladet.no