Jens og Erna stjeler fokus

Småpartiene sliter med å få medieomtale i valgkampen.

MEST OMTALT: Høyreleder Erna Solberg og statsminister Jens Stoltenberg under fredagens partilederdebatt på NRK fra Chateau Neuf i Oslo.
Foto: Heiko Junge / NTB Scanpix
MEST OMTALT: Høyreleder Erna Solberg og statsminister Jens Stoltenberg under fredagens partilederdebatt på NRK fra Chateau Neuf i Oslo. Foto: Heiko Junge / NTB ScanpixVis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Medieovervåkingsbyrået Retriever har på oppdrag fra Aftenposten gjennomgått all medieomtale i papiraviser, nettaviser og de største etermediene fra 12. august.

Oversikten viser en sterk skjevfordeling mellom partier og partiledere: Jens Stoltenberg blir nevnt tre ganger oftere enn Liv Signe Navarsete, (Sp) og Erna Solberg tre ganger mer enn Knut Arild Hareide (KrF).

Jens Stoltenberg, Erna Solberg og Frp-leder Siv Jensen har til sammen rasket med seg hele 57 prosent av den totale omtalen av alle partilederne, De tre partiene de representerer, har fått 67 prosent av partiomtalen i norske medier.

Professor i statsvitenskap Toril Aalberg ved NTNU i Trondheim mener at fokuset på de to statsministerkandidatene er blitt ekstremt.

 

- Mediene har valgt to kandidater kampen står om, og kjører en slags «presidentvalgkamp» mellom dem, sikkert i fortvilelse for de andre partilederne, sier hun.




Historiker og forfatter Hans Olav Lahlum påpeker at personfokuset i norsk valgkamp ikke er av nyere dato. Han minner om «Gro og Kåre»-duellene på 80-tallet mellom Gro Harlem Brundtland (Ap) og Kåre Willoch (H).

Men Lahlum mener å se en tendens til enda sterkere fokusering på statsministerkandidatene i vår tid.

- Effekten kan nok være at noen blir veldig lei de to. Vi har hatt litt for mange dueller mellom Jens Stoltenberg og Erna Solberg, da går det litt på tomgang, mener Lahlum. (NTB)