Jens tråkket sykkelordning i gang

Statsminister Jens Stoltenberg slår et slag for sykkelen som transportmiddel. I dag tråkket han ordningen i gang da Miljøverndepartementet overleverte 50 tjenestesykler til departementene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Regjeringen vil fremme bysykling, og i dag overleverte miljøvernminister Siri Bjerke 50 tjenestesykler til departementene. De hvite og blå firegirs syklene skal brukes av departementets ansatte når de skal komme seg rundt i byen. Bjerke vil gjerne at andre statlige etater og private bedrifter skal følge etter.

Ministre på hjul

Klokka 11:30 kom Miljøverndepartementets sykkeldelegasjonen, med Siri Bjerke i spissen, rullende inn på Johan Nygaardsvolds plass i Oslo sentrum. Følget hadde syklet fra Akershus festning i retning Regjeringskvartalet og statsministeren. Jens Stoltenberg tok dem vel imot, og etter ha fått en sykkelhjelm som var stor nok, kunne han tråkke departementenes sykkelordning i gang.

Akkompagnert av landbruksminister Bjarne Håkon Hanssen, kommunal- og regionalminister Sylvia Brustad og helseminister Tore Tønne tok statsministeren en runde rundt bassenganlegget foran regjeringsbygget. Og stilen var det ingenting å si på.

På spørsmål om hvorvidt Jens Stoltenberg vil benytte seg av det rullende tilbudet, måtte han smilende innrømme at han var en mer aktiv syklist før han ble statsminister. Men han synes at sykkelen er perfekt for småturer i sentrum.

- Det er en fin bysykkel. Jeg vil nok ofte bruke den herfra til Stortinget.

Miljø og helse i sentrum

De 50 syklene er fordelt på ti stasjoner i Oslo, og det skal være minst 30 i omløp til enhver tid. Med det vil Regjeringen slå et slag for miljø, helse og trivsel i bybildet. Ordningen inngår i et prosjekt for å fremme sykkelen som framkomstmiddel. Når syklene ikke er i bruk skal de plasseres i egne stasjoner utenfor departementsbygningene. Og det er kun departementets sykler som skal stå her.

- Vi har allerede måttet fjerne to-tre sykler som folk hadde plassert der. Disse stasjonene er kun for tjenestesyklene, forteller Roar Horn i Adshel til Dagbladet.no.

Syklene er basert på abonnement. I kurven foran er det plassert en liten kortleser til å frigjøre sykkelen fra stativet. Under kurven er den elektroniske låsen.

Firmaet vil ikke oppgi de eksakte kostnadene for prosjektet, men sier at beløpet for levering og drift av syklene og stasjonene ligger på godt under en halv million. Miljøvernminister Siri Bjerke legger til at hun tror utgiftene vil spares inn etterhvert. - Vi kommer for eksempel til å få betraktelig lavere taxiutgifter, og samtidig bedre helse.

Bjerke tror også at prosjektet kan gi positive signaler om at vi må ta miljøspørsmål på alvor.

- Dette er en del av en helhetlig miljøsatsing, og en trend vi vil støtte opp om. Det vil gi positiv signaler at departementene bruker sykkel som transportmiddel. Vi vil vise at sykkelen bør tas på alvor som et miljøvennlig og effektivt transportmiddel, sier miljøvernministeren til Dagbladet.no.

Sykkelordning for byene

Miljøvernminister Siri Bjerke sto også for åpningen da Drammen lanserte sin bysykkelordning 28. april i år. Der er ordningen abonnementsbasert. Brukeren betaler 100 kroner i måneden, og kan fritt benytte seg av 200 bysykler fordelt på 28 stasjoner i inntil 3 timer om gangen. Dette var det første prosjektet i Norden med abonnementsbaserte bysykler.

Miljøvernministeren oppfordret dengang andre byer å sette i gang tilsvarende prosjekter. Trondheim var først ut i Norge med sin bysykkelordning, og nå har Oslo og Bergen konkrete planer om abonnemntsbasert ordning.

Like etter fellesferien skal Bergen kommune få det samme sykkelsystemet som departementene nå har fått. Oslo kommune er i forhandlinger med mulige leverandører. Ifølge Adshel var Oslo først interessert i 2000 sykler til byens borgere, men har seinere moderert tallet til 1200 sykler fordelt på omtrent 120 stasjoner.

Sykkelveier

I tråd med satsningen på sykkel som framkomstmiddel, ønsker regjeringen å få fortgang i arbeidet med å bygge ut sammenhengende sykkelnett i byene, slik at sykkelen kan brukes til og fra jobb, boligområder og sentrum.

Det loves også bedre parkeringsmulighetene for sykler i sentrum av byene.

Generalsekretæren i Syklistenes Landsforbund, Trond Berget, er én av mange syklister som har ventet lenge på konkrete tiltak.

- Vi er selvfølgelig glad for alle tiltak som fremmer sykling, og det er positivt om departementebe sykler. Men vi håper ikke dette bare er nok et tilskudd av festtaler. Siden vi ble lovet bedre sykkelforhold i Veiplanen i 1976, har det vært mange fagre ord og løfter, sier han til Dagbladet.no.

- Nå må vi få politiske vedtak som virkelig fremmer sykling. Det betyr bevilgninger og endringer av regelverket, avslutter han.

VENTER PÅ STØRRE HJELM: Statsminister Jens Stoltenberg ledet følget som prøvekjørte de nye syklene utenfor regjeringsbygget. Men han kom seg ikke avgårde før noen hadde funnet en hjelm som var stor nok...
... DER KOM HJELMEN: Nå var statsministeren klar til å tråkke den nye ordningen i gang.
GAVMILD MILJØVERNMINISTER: Siri Bjerke og Miljøverndepartementet kunne i dag overrekke de 50 syklene som skal brukes av ansatte i departementene.
IKKE TIL Å TA FEIL AV: Departementets sykler er behørig merket. Tjuvlån er nok ingen god idé.
PØLSEMINISTER I FARTA: Landbruksminister Bjarne Håkon Hanssen tråkket glad i vei. Ingenting å si på verken humør eller innsats.
PÅ REKKE OG RAD: Dette er én av de ti stasjonene hvor syklene plassereres når de ikke er i bruk.
FORNØYD: - Det er fine bysykler, sa statsministeren etter å ha tatt dem i nærmere øyesyn. Selv tror han at han ofte vil ligge på to hjul mellom Regjeringskvartalet og Løvebakken.
KORTLESER: I denne kurven<br>ligger leseren som kjenner<br> igjen brukeren. Låsen er<br>montert under kurven.