IKKE KODE: Eirik Jensen mener motor-meldingen ikke var kode, og handlet om motorproblemer. Cappelen sier at meldingen var et spørsmål om en hel hasjleveranse måtte byttes. Lars Eivind Bones / Dagbladet
IKKE KODE: Eirik Jensen mener motor-meldingen ikke var kode, og handlet om motorproblemer. Cappelen sier at meldingen var et spørsmål om en hel hasjleveranse måtte byttes. Lars Eivind Bones / DagbladetVis mer

Rettssaken mot Eirik Jensen og Gjermund Cappelen

Jensen: - Må du bytte hele motoren? Cappelen: - Jeg måtte bytte hele hasjpartiet

Eirik Jensen sier meldingen handlet generelt om bilproblemer.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Torsdagens utspørring av Gjermund Cappelen handlet om kommunikasjonen hans med Eirik Jensen og Cappelens hasjvenner i 2011.

Høsten 2011 omtaler Cappelen som en tørkeperiode. Hasjen han skal ha innført til Norge var av for dårlig kvalitet, og han måtte dra til Amsterdam for å ordne opp i dette med leverandør.

- Hva skjedde med dekkene?

En mann i Cappelens hasjnettverk, som omtales som «Cruise», etter biltypen «Land Cruiser», skriver 4. november til Cappelen:

«Hallo. Hva skjedde med dekkene?»

- Han lurer på hvor det blir av varene. Her er det ting som har tatt lang tid, sier Cappelen om meldingen i retten.

Cappelen svarte «Cruise» samme dag: «Jeg holder på sjekke det ut. Du hører fra meg over helgen». Cappelen forklarer i retten at han deretter dro i møte med leverandøren i Amsterdam.

- I'm in Thai

Deretter går det meldinger mellom Cappelen og en danske, som påtalemyndigheten knytter til hasjvirksomheten, men som Cappeln selv vil si så lite som mulig om.

Cappelen: Can you visit me?

- Hva er tanken bak det? spør Alfheim.

- Det er jeg ikke sikker på, svarer Cappelen.

Dansken svarer at: «I'm in Thai. See you monday.», noe Cappelen sier at betyr at dansken er i Thailand.

- Avtaler du å møte ham mens du var i Nederland? spør Alfheim.

- Jeg tror ikke det.

- Vi knytter NN (dansken journ. anm) til virksomheten din, Gjermund, påpeker Alfheim.

- Det har jeg skjønt.

- Motor var hasjparti

Torsdag 10. november får Cappelen en melding av Jensen:

«Hei. Vet du om du må bytte hele motoren? Og hvor lang tid tar en slik jobb? »

«Må bytte hele greia. Skal besøke verkstedet om to uker.», skriver Cappelen.

«Ok. Drittgreier. Jul og greier snart.», skriver Jensen.

«Tar et møte igjen til uka når jeg skal vaske.», skriver Cappelen.

«Greit. Prates.», skriver Jensen.

Cappelen har sagt at Jensen ofte maste på penger og maste på hvordan det gikk med transporter.

- Man ser på tidslinjen at det ikke har vært noe kommunikasjon mellom meg og ham (Jensen journ. anm) på en stund. Det er åpenbart at dette ikke er funnet under gjenoppretting. Her spør han meg: Må du bytte hele motoren? Det betyr at jeg må bytte hele partiet som kom, sier Cappelen i retten.

- Han har fått vite av meg at et dårlig parti har kommet. Han er veldig opptatt av hva som skjer framover og han lurer på hvor lang tid det tar å få returnert partiet, sier Cappelen.

- Skal besøke verkstedet om to uker. Hva er det? spør Alfheim.

- Verkstedet er utlandet, svarer Cappelen.

- Konverter den til vanlig melding, sier Alfheim.

- Hasjen må byttes og da må noen komme å hente det og kjøre det tilbake igjen til Nederland. Jeg må reise ned og arrangere det igjen. Dra ned igjen og fikse opp i dette, sier Cappelen, som sier at å selge dårlig hasj, var dårlig business.

- Man taper penger i stedet for å tjene penger.

- Ikke kode

Jensen har forklart at meldingen om «motor» i denne meldingen ikke er kode.

- Det er knyttet til motoren på en bil. Her er det ikke noe kodespråk, det kan det være i andre sammenhenger, sa Jensen i retten 24. januar, ifølge NRK.

Denne forklaringen fikk aktor Kristine Schilling, fra Spesialenheten, til å stusse, ifølge statskanalen.

Hun lurte på hva slags motor Cappelen måtte bytte, og hvorfor Jensen var så interessert i dette.

- Jeg er bilinteressert, og lurte vel, da. Jeg lurte også på om det kunne påvirke mobiliteten hans, om bilen står. Det er vanlig å stille slike spørsmål, når menn prater sammen, sa Jensen.

Også da brøt tingrettsdommer Heger inn.

- Menn prater om bil?

- Ja, svarte Jensen.

- Bil og solkrem?

- Ja. Vi snakker om sånt i skjønn forening, sa Jensen, som også har skrevet i en melding til Cappelen at det er «trygt å sole se med riktig solfaktor». Dette mener Cappelen er en melding om at det trygt politimessig rundt hans virksomhet. Jensen, som da var i Røldalsfjellene på ferie, har sagt følgende om solfaktor-meldingen.

- Er dette en fortsettelse av værstatus? spurte Schilling.

- Jeg er på fjellet på ferie og sender en melding, sa Jensen.

- Er det været du snakker om? spurte Schilling.

- Ja, det er været jeg snakker om, sa Jensen.