Jentene klarer det!

I et vennligsinnet «kupp» tok jentene full kontroll over kleskjeden Voice of Europe - og snudde minus til pluss. Av 249 ansatte finnes bare en av hannkjønn. Og, nei da, det er ikke sjefen!

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Vi har dratt lasset sammen. Derfor smaker suksessen ekstra søtt.

Kjededirektør Kristine Seel samler stolt et knippe av sine nærmeste medarbeidere rundt seg. Spøkefullt kaller de seg PMS-gjengen, men vi treffer dem åpenbart på en god dag. Ingen tårer fordi vi stiller ekle spørsmål, ingen glass som singler i veggen. Bare latter og forsikringer om at de faktisk storkoser seg i fraværet av menn.

Sentraladministrasjonen og ledelsen på Bjølsen i Oslo er fullstendig blottet for dress og slips. 14 jenter styrer butikken. Og rundt om i forretningene er det 235 ansatte - hvorav altså én gutt.

Fordommer

Vi klarer ikke holde fordommene inne lenger:

- Bare jenter på jobben. Det må da bli voldsomt mye skravling, krangling og intrigemakeri?

Voice of Europe

  • Kleskjede for kvinner.
  • Tilhører Voice-gruppen, som også omfatter Boys of Europe, Match og Vic.
  • Bjørn Rune Gjelsten (Røkkes tidligere makker) er styreformann og storaksjonær i Voice ASA. På eiersiden finnes også finanskjendisen Ola Mæle og tobakksfamilien Andresen.
  • Kristine Seel er kjededirektør i Voice of Europe.
  • Omsetning 2000: 140 mill.
  • Resultat 2000: 7 mill.
  • Har 38 butikker, 26 egeneide og 12 med franchiseavtale.

- Klart vi skravler mye. Men vi har vært veldig obs på de problemene som kan oppstå i et rent jentemiljø. Så vi laget like godt regler med en gang. En av de viktigste er at ingen baksnakking i krokene er tillatt. Har du noe utestående med noen, tar du det opp med vedkommende direkte, sier Kristine, med et tilløp til en strenghet i stemmen som ellers er fraværende.

28 år gammel droppet hun i 1998 en karriere som kjedeutvikler i rørleggerbedriften Brødrene Dahl AS for å få orden på Voice of Europe. Det var tilløp til krise i kleskjeden, som gjennom Voice ASA har finanskjendiser som Bjørn Rune Gjelsten, Ola Mæle og Johan H. Andresen jr. på eiersiden.

Frustrasjon gjennomsyret bedriften. Altfor mange plagg hang på lager i stedet for på unge kvinner.

- Jeg ble hentet inn for å rydde opp, minnes Kristine.

Og det gjorde hun og «jentebanden» hennes. Tre år seinere er engros- og detaljvirksomheten slått sammen til en enhet. Og tallene på bunnlinja er igjen svarte: I fjor tjente kleskjeden sju millioner etter en omsetning på 140 millioner.

- Dette er bare starten på moroa, sier Kristine offensivt.

Markedskoordinator Elin Halvorsen skyter inn:

- Vi er råstolte over at det er et rent jentelag som har gjennomført snuoperasjonen.

Dveler

Mens menn gjerne kjører kort debatt med påfølgende vedtak, har kvinner en tendens til å dvele ved problemstillinger. I det uendelige, vil muligens en ufin røst hevde, men Kristine Seel er ytterst oppmerksom på de feminine særtrekkene.

- OK, menn er kanskje kjappere på avgjørelser, men nettopp derfor mister de ofte nyansene. Vi har funnet en mellomting. Vi beholder de kvinnelige kvalitetene uten å miste tempoet. Vi har lært oss å jobbe strukturert. Dette er ingen kakleklubb, fastholder sjefen.

De fleste av de 14 jentene på Bjølsen har vært med helt siden omstillingsprosessen startet. De har fått et eierforhold til bedriften. Penger å hente på å gjøre en god jobb er det også. Fire ganger i året utbetales bonus til teamet hvis målene nås.

Gått sport i det

- Men ærlig talt, hvorfor er det ingen gutter her i hovedkvarteret?

- I begynnelsen var det faktisk én, men han sluttet for å begynne for seg selv. Nå må vi vel tilstå at det er gått litt sport i å bevare dette jentelaget, sier Kristine.

Det er dessuten et faktum at Voice of Europe - en kleskjede som utelukkende leverer klær til jenter - er en mer attraktiv arbeidsplass for kvinner enn menn. I den grad menn engasjerer seg, liker de normalt best å sitte på toppen og telle penger. Men så altså ikke i Kristines verden. Hun er sjef, ja vel, men også en av jentene.

- Dessuten er det jo ikke sånn at det ikke finnes menn i nærheten, påpeker Elin - og titter tvers over lokalet.

Hvor søsterbedriften Boys of Europe holder hus.

JENTETEAMET: Kjededirektør Kristine Seel (i midten) har med et rent jenteteam gjort Voice of Europe til et overskuddsforetak.