VIL TESTE NYE METODER: Henning Warloe var stortingsrepresentant for Høyre mellom 2009 og 2013. Han ønsker å lage egne guttegrupper på skolen. Foto: Marit Hommedal / NTB scanpix
VIL TESTE NYE METODER: Henning Warloe var stortingsrepresentant for Høyre mellom 2009 og 2013. Han ønsker å lage egne guttegrupper på skolen. Foto: Marit Hommedal / NTB scanpixVis mer

Jenter er mye flinkere enn gutter på skolen. Høyre-politiker mener løsningen er å skille dem fra hverandre

Mener kjønnsdelte grupper kan være vel så bra som dagens praksis med nivåinndeling.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Gutter gjør det dårligere enn jenter på grunnskolen, og fullfører i mindre grad videregående skole på normert tid.

Det er et problem Høyres tidligere stortingspolitiker Henning Warloe ønsker å ta tak i fra tidlig alder, skriver Bergensavisen i sin papirutgave.

Vil skille kjønnene

Verktøyet hans er kjønnsdelt undervisning.

- Det viser seg at en seks år gammel gutt i snitt har evnen til å sitte stille og konsentrere seg i 22 minutter. En jevnaldrende jente konsentrerer seg i 44 minutter, sier han til avisa og legger til at en skoletime varer i 45 minutter.

Warloe er nå nestleder i oppvekstkomitéen i Bergens bystyre, og ønsker at skoler skal teste egne guttegrupper på byens skoler.

Viser til eksisterende praksis

På spørsmål fra Bergensavisen om det er noen spesifikke fag han mener burde kjønnsdele, svarer han at skolene selv bør få frihet til å prøve ut opplegget.

Han sier også at det i praksis allerede finnes nivåinndelinger på skolen. Kjønnsdelte grupper kan være like bra, mener Warloe, særlig på grunn av måten undervisningen er lagt opp.

- Nå legger skolen vekt på langsiktige prosjekter, på teamsamarbeid og ansvar for egen læring. Dette kan fungere godt for en rolig og sosial elev, som en jente gjerne er, sier Warloe.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Store forskjeller

Politikeren viser til statistikk fra Bufdir.

Her kommer det fram at seks av ti som ikke fullfører skolegangen er gutter, og at det er en klar sammenheng mellom ikke fullført videregående og hvordan man gjør det på grunnskolen.

Hvorvidt kjønnsdelt undervisning faktisk minsker disse forskjellene har vært et tema oppe til debatt ved jevne mellomrom.

Der enkelte forskere har ment at det er såpass store forskjeller på gutter og jenter at det er hensiktsmessig, er andre sterkt avvisende til forslaget.

Avviser kjønnsdeling

Blant disse er forskeren Diane Halpern ved Claremont McKenna College i California.

I 2010 skrev hun en artikkel om temaet.

Der konkluderte hun, ifølge Forskning.no, med at å skille jenter og gutter kunne føre til framvekst av kjønnsstereotypier.

- De som former politikken bør også være klar over at det ikke finnes gode studier som tyder på at kjønnsdelte skoleklasser forbedrer elevenes faglige prestasjoner, skrev Diane Halpern på daværende tidspunkt, ifølge nettsiden.