Jenteskolen

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Den offentlige utredningen «Rett til læring» viser at gutter er betydelig overrepresentert blant elever som trenger spesialundervisning. Det overrasker ikke når vi samtidig vet at jenter presterer bedre enn gutter på alle skolenivåer. Mye tyder på at skolen er bedre tilpasset jenters væremåte. Det er igjen et produkt av generasjoners oppdragelse. Skolene er dessuten blitt feminisert ved at læreryrket er blitt en av de kvinnedominerte yrkesgruppene i samfunnet. Når vi så tar med at flertallet av dem som dropper ut av videregående også er gutter, må vi kunne slå fast at skolen i mindre grad er tilpasset gutters natur.

Utvalgsrapporten er et godt utgangspunkt for en grundig drøfting av problemkomplekset. Målet må være å utvikle en skole og læringsmetoder som fenger like godt for gutter som for jenter. Dette har allerede enkelte skoler, eksempelvis Hosletoppen i Bærum, innsett. Der drives målrettede forsøk med undervisningsformer som skaper motivasjon og engasjement blant gutter. Det krever rom og fleksibilitet og mindre av puggeskolen.