Jernbane eller luftslott

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Trondheim (NTB): Jernbane eller luftslott, det er spørsmålet når jernbanerådgiver Jørg Westermann i Interesseselskapet Sørnorske Høgfartsbanar nå lanserer ideen om en privat høyhastighetsbane fra Steinkjer til Oslo, med sidespor fra Dombås til Ålesund. Ideen blir presentert i en reportasje i Adresseavisen mandag. Reisetiden mellom Trondheim og Oslo kan ifølge Westermann bli to og en halv time, billetten vil koste rundt 600 kroner, og toget skal overta to tredeler av flypassasjerene på strekningen. Anleggskostnadene blir foreløpig anslått til omkring 30 milliarder kroner, og i tillegg kommer utgiftene til nye togsett. Informasjonssjef Svein Horrisland i NSB sier til Adresseavisen at planene er på grensen til det useriøse. -Det jernbanen i Norge trenger, er realistiske planer, ikke luftslott, sier han.