Jernbanefolk streiker fra 10 til 13: Frykter kinesisk monopol

- Det blir et privat monopol i stedet for NSB, sier Jernbaneforbundets leder.

POLITISK STREIK: Lokfører Birgit Neland har stoppet på Oslo S, og blir stående til 13.Foto: Nina Hansen/DAGBLADET
POLITISK STREIK: Lokfører Birgit Neland har stoppet på Oslo S, og blir stående til 13.Foto: Nina Hansen/DAGBLADET Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Det er høy musikk i bakgrunnen, når Dagbladet snakker med lederen i Norsk Jernbaneforbund, Kjell Atle Brunborg et kvarter etter at streiken begynte klokka ti i dag.

Sammen med Norsk Lokomotivmannsforbund streiker forbundet i tre timer mot regjeringens jernbanereform, som behandles i Stortinget i dag.

Frykter utenlandsk monopol - De passasjerene som blir stående, blir stående på nærmeste stasjon så lenge streiken varer, og så kjører togene videre, forklarer Brunborg.

- Hva er det ved denne reformen som er så ille at det får dere til å streike?

- Det er to ting. Det ene er at jernbanen splittes opp i mange forskjellige selskaper. Vi er et lite land, og vi bør ha en samordnet jernbane. Det andre er at de vil konkurranseutsette persontogstrekninger, sier Brunborg.

Han frykter en situasjon med franske, italienske eller kinesiske selskaper som monopolister der hvor de vinner anbudskonkurransen om å kjøre togene, og nevner at et kinesisk selskap allerede skal ha vist interesse.

- Det framstilles som at folk kan velge, men det blir et privat monopol i stedet for NSB. Folk har ikke noe valg, men må ta det toget de får, sier Brunborg.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.