VEDLIKEHOLD: Utbyggging av godsterminal og vedlikehold for å sikre et pålitelig jernbanenett er jernbaneverkets satsning i Nasjonal transportplan for 2014-2023. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen/Dagbladet.

Flytog i motlys
Togskinner
VEDLIKEHOLD: Utbyggging av godsterminal og vedlikehold for å sikre et pålitelig jernbanenett er jernbaneverkets satsning i Nasjonal transportplan for 2014-2023. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen/Dagbladet. Flytog i motlys TogskinnerVis mer

Jernbanemilliarder på vedlikehold og fornyelse

For å løse utfordringene i persontrafikken og øke godstransporten vil Jernbaneverket bruke penger på vedlikehold og fornyelse.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Oslo: Jernbaneverket har skissert en rekke tiltak i sitt forslag til Nasjonal transportplan for 2014-2023 som skal sikre et pålitelig jernbanenett.

Behov for fornyelse Ettersom flere av jernbanens tekniske anlegg enten har nådd, eller er i ferd med å nå, forventet levealder, er behovet for fornyelse stort. Dette gjelder spesielt signalanleggene.

Jernbaneverkets målsetting er å doble kapasiteten for gods på jernbane, og for å nå dette ambisiøse målet, må utbyggingen av kryssingsspor som gjør det mulig å kjøre 600 meter lange tog på hovedstrekningene, fortsette.

Godsterminal
Jernbaneverket vil dessuten bygge en ny terminal på Alnabru godsterminal i Oslo, utvide kapasiteten ved terminalene i Trondheim og Bergen og ønsker også å øke kapasiteten for malmtransporten på Ofotbanen og for tømmertransporter.

Jernbaneverket mener dessuten at den sterke befolkningsveksten i byområdene, spesielt østlandsområdet, krever utbygging til dobbeltspor i intercityområdet. Det vil sørge for å korte ned reisetiden betraktelig og knytte hele østlandsområdet sammen til én arbeids- og boregion. NTB