Jernbanen trenger klare mål

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Forleden morgen våknet jeg til en melding om at flytoget til Gardermoen var innstilt fordi et planlagt arbeid på linja hadde tatt mer tid enn beregnet. Følgen var at ledelsen for Flytoget måtte skaffe til veie annen transport i en fart. Passasjerene ble frustrerte og stresset, vil jeg tro. Noen bestemte seg kanskje for aldri å ta toget mer. Sånne hendelser skader alltid transportørens omdømme.

For passasjerene med NSB hører slike frustrerende opplevelser til den daglige utfordring til tålmod og humør. Kjøreledninger faller ned og signalanlegg fungerer ikke. Mye av dette forklares med knappe ressurser til vedlikehold og altfor lite til fornyelse. Ofte lyder forklaringene som en del av ideologien i Jernbaneverket: «Det tar jo tid å reparere linjene og vi må bruke den tid det tar». Det er da jeg spør meg: Har Jernbaneverket noen gang vurdert en målsetting om 99 prosent regularitet på sporene?

Men det handler selvsagt ikke bare om korpsånden i bedriften. Stortinget behandlet nylig med den aller største velvilje jernbanens framtid. Det snakkes om høyhastighetstog og dobbeltspor både her og der. Men hvor forpliktende er de store vyene og de grandiose tankene? Er det et nytt eksempel på at politikere er gode i muntlig, særlig i valgår, men har lite å fare med når det kommer til de harde realitetene som preger skriftlig eksamen?

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer