Jernbanen

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

150-årsmarkeringen av Norges første jernbanestrekning er også markeringen av storslått politisk tenkning og handlekraft. Hovedbanen fra Christiania til Eidsvoll ble til gjennom et samspill mellom politiske myndigheter og norsk og utenlandsk kapital. Det tok mange år før jernbanen ble helstatlig. Som i oljepolitikkens første fase trengte vi utenlandsk kompetanse og kapital. Men takket være visjonære og strategiske politikere som Anton Martin Schweigaard og Frederik Stang ble Norge, til tross for sine «bakkar og berg», bundet sammen av et stadig tettere nett av jernbanelinjer.

Jernbanen er selvfølgelig produkt av den historiske utviklingen. Ny teknologi, effektiv produksjon, økt handel og dermed økt behov for transport skapte grunnlaget. Men historien om jernbanen, som i anledning jubileet foreligger i to bind, forteller også om nødvendigheten av politisk vilje til å få en slik infrastruktur på plass. Politisk vilje er også nødvendig for at jernbanen skal ha noen framtid. Vi er i tvil om den er til stede i tilstrekkelig grad.