NY REFORM:

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen presenterte i dag regjeringens jernbanereform på en pressekonferanse på Oslo S, sammen med Linda Helleland (H), Hans Fredrik Grøvan (KrF) og Abid Q. Raja (V) fra Stortingets transport- og kommunikasjonskomité. 
 


Foto: Henrik Skolt / NTB scanpix
NY REFORM: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen presenterte i dag regjeringens jernbanereform på en pressekonferanse på Oslo S, sammen med Linda Helleland (H), Hans Fredrik Grøvan (KrF) og Abid Q. Raja (V) fra Stortingets transport- og kommunikasjonskomité. Foto: Henrik Skolt / NTB scanpixVis mer

- Jernbanereformen vil føre til dyrere togbilletter

Regjeringen er på feil spor, mener fagforeningsledere.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Fagforeningsledere mener regjeringens jernbanereform vil føre til en dyrere, men ikke bedre jernbane.

- Det vil garantert ikke bli bedre for deg som kunde. Hvis de bruker nok penger, kan de kanskje få det til, men da blir det dyrere for skattebetalerne, og det blir dyrere billetter, sier forbundsleder Rolf Jørgensen i Norsk Lokomotivmannsforbund (NLF) til Dagbladet.

Forbundsleder Kjell Atle Brunborg i Norsk Jernbaneforbund (NJF) skjeler til England, et av landene som har inspirert regjeringen i arbeidet med reformen.

- I England i dag, har de de dyreste billettene i Europa. Togpendlere i England må betale dobbelt så mye for sine månedskort som en togpendler i Norge, sier han.

- Mer kaos Rolf Jørgensen i NLF mener regjeringen heller burde samle jernbanen i én enhet.

- I Tyskland har de samlet jernbanen. De har en plan når de bygger ut infrastruktur, setter opp ruter og planlegger personellinntak. De bruker også jernbanen bevisst i planlegging i forhold til befolkningsvekst, utbygging, miljø, også videre. Det vil ikke dette forslaget klare å tilfredsstille.

- Det vil dele opp og ikke samle, og det vil skape fare for mer kaos i en infrastruktur som ikke er moden for konkurranse, sier Jørgensen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Ikke dyrere Samferdselsminiser Kjetil Solvik-Olsen mener imidlertid det viktigste grepet regjeringen har gjort, er nettopp å samle ansvar for planlegging og gjennomføring i et jernbanedirektorat. I tillegg påpeker han at infrastrukturselskapet vil få mulighet til å planlegge fire år fram i tid.

- Du finner ingen land som er organisert akkurat slik som fagforeningene vil, sier Solvik-Olsen.

Han synes heller ikke argumentet om dyrere billettpriser holder vann.

- Engelskmennene bruker ikke penger på å subsidiere billettprisene. I Norge bruker vi tre milliarder kroner på å subsidiere billettprisene, nettopp for å gjøre det attraktivt økonomisk for de reisende. Og det kommer vi til å fortsette med, sier samferdselsministeren.

- Det kommer ikke til å bli dyrere. Jeg forstår bekymringen, men den er ikke relevant i forhold til den reformen vi legger fram, bedyrer han.

Tror NSB vil vinne - Formålet er ikke dyrere billetter, men å ha en jernbane som er godt subsidiert som den er i dag, supplerer Venstres Abid Q. Raja.

Han tror NSB vil være i stand til å vinne de aller fleste strekningene som etter hvert vil bli satt ut på anbud, når de andre tiltakene i reformen er på plass.

- Jeg tror ikke fagforeningene til NSB skal bekymre seg så veldig for dette. Men vårt ærend er ikke å konkurranseutsette for å smerte NSB, men for å gagne passasjerene på de strekningene hvor det er mulig, sier Raja.

Kjetil Solvik-Olsen tror heller ikke den nye organiseringen vil føre til flere byråkrater.

- Når du har folk i Jernbaneverket og NSB, som egentlig jobber med de samme tingene, da trenger du flere byråkrater. Ved på samle alt på ett sted, vil du få færre, sier han.

-Tydelig ansvarsplassering Høyres Linda Helleland var også til stede på pressekonferansen på spor 15 og 16 på Oslo S i ettermiddag, hvor jernbanereformen ble presentert.

Hun mener regjeringen har lagt fram et forslag til en jernbane som «kan møte de store utfordringene Norge står overfor i åra framover».

- Vi tror det vil gi et bedre togtilbud, det vil gi mer tog for pengene, og for kundene og passasjerene. I tillegg vil det være helt tydelig hvem som har ansvaret hvis toget ikke går. Det er det ikke i dag, sier hun.

- Svekker NSB Også LO mener regjeringen er på feil spor.

- Regjeringen gjør nå det motsatte av hva man har gjort i mange andre land. Man splitter opp og får flere konkurrenter inn på skinnene. Det penser jernbanepolitikken inn på feil spor, sier andre nestleder Hans-Christian Gabrielsen i LO til NTB.

Hovedutfordringen med dagens jernbane ligger i vedlikehold, mener han.

- Med forslaget fjernes alt av materiell og eiendomsmasse. Forslaget legger opp til at NSB svekkes. Det kan blant annet ramme godstrafikken, sier Gabrielsen.

Trenger tid NSB sier de vil bruke litt tid på å sette seg inn i hva regjeringen foreslår i jernbanereformen før de kommenterer i detalj.

- De som reiser med jernbanen i dag, får ikke et godt nok tilbud. NSB er opptatt av at reformen skal bidra til bedre togleveranser for kundene og en mer effektiv utnyttelse av ressursene som investeres i jernbanen, er det konsernsjef Geir Isaksen i NSB vil si foreløpig til NTB.

Med reformen som regjeringen og samarbeidspartiene la fram mandag, mister NSB eierskap til sine tog, verksteder og eiendomsselskap. Selskapet Mantena, som i dag eies av NSB, skal i stedet bli et selvstendig selskap underlagt Samferdselsdepartementet.