Jernbaneverket: -Lydsignal virket ikke

Et av lydsignalene ved planovergangen ved Egersund virket ikke. Det opplyser jernbanedirektør Steinar Killi.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Lydsignalet på den siden som bilen kom fra virket ikke, men lyset virket som det skulle, sier direktør Steinar Killi i Jernbaneverket til TV 2 i kveld. Han har fått opplysningene fra Jernbaneverkets uhellskommisjon.

Etter ulykken på Holan i går, der fire ungdommer mistet livet, vil NSB snakke med Jernbaneverket om å sette opp tempoet på arbeidet med å fjerne planovergangene. Det bekrefter NSBs konsernsjef Osmund Ueland.

Dagbladet :på nettet fikk tak i Ueland, som var på ferie i Italia.

- Det er bare ett ord for det som er skjedd - tragisk. Enhver ulykke der ungdommer blir revet bort på en så grusom måte, er helt forferdelig, sier han.

- Nå tenker vi først og fremst på de pårørende. Vår første prioritering er å være til hjelp og støtte, og fortelle hva som er årsaken til ulykken. Så skal vi ta diskusjonen med Jernbaneverket om prioritering og tempo på arbeidet med å fjerne planovergangene. Vi må vise at både togulykken på Åsta stasjon og denne ulykken fører til handling.

- Hvorfor må det skje ulykker for at dere skal handle?

- Det stemmer ikke. Det var ikke noen ulykker som satt arbeidet med å fjerne planovergangene på lista. Vi skal være glade for at Jernbaneverket allerede har begynt arbeidet. Overgangen der denne ulykken skjedde, skulle fjernes. Men vi må vurdere både tempoet på arbeidet og prioriteringene, sier Ueland.

Dramatisk

Han vil ikke kommentere om liv kunne vært reddet hvis det var bommer på ulykkesstedet.

- Det blir for lett å si at det ville gått bra hvis det var bommer der. Jeg kan ikke si om det ville gjort noe fra eller til.

Han sier at NSB ikke har registrert noen nedgang i antall passasjerer etter togulykken på Åsta stasjon 4. januar i år, der 19 mennesker mistet livet.

- Hvor mange flere ulykker kan NSB tåle?

- Det er helt umulig å svare på. Men vi må minne folk på at jernbanen fremdeles er det sikreste framkomstmiddelet. Det er trygt å kjøre tog, men vi skal ikke slå oss til ro med at vi er best. Etter episoder som togulykken på Rena og denne ulykken, må vi bite tennene sammen og ha som målsetting at forholdet mellom kundene og NSB blir tettere.

Ueland sier situasjonen blir svært dramatisk når det skjer ulykker der tog er innblandet.

- Det drepes mennesker på veiene hver dag, men en togulykke er noe annet enn to privatbiler som kolliderer.

Hjem i dag

I dag kommer han tilbake til Norge.

- Jeg skulle uansett hjem i dag. Normalt ville jeg vært på ulykkesstedet, men det er praktisk umulig, sier han.

I hans fravær er tre andre representanter fra NSB på ulykkesstedet, deriblant visekonsernsjef Randi Flesland. Ueland vet ikke om han skal reise til Egersund.

- Jeg har ikke bestemt meg. Først må jeg få tilbakemelding fra NSB-medarbeiderne som er der nå. Det er fremdeles for tidlig å si om jeg vil være tilstede under begravelsene.

Ulykken skjedde rett før klokka 19 i går. Ueland fikk beskjed en time seinere.

- Jeg hadde skrudd av lyden på mobiltelefonen, og det var lagret flere tapte anrop fra visekonsernsjef Randi Flesland og leder av NSBs informasjonsavdeling, Nita Kapoor. Jeg ringte tilbake og ble informert om at fire ungdommer hadde mistet livet, sier Ueland.

DREPT: De fire ungdommene ble drept da toget traff bilen deres på planovergangen.