ULYKKE: 16 godstogvogner kom seg løs fra lokomotivet på Alnabru.  Vognene fikk en voldsom fart og kræsjet på Sjursøya.  Her har det truffet hovedinngangen til Olso Containerterminal.  Bygningen ble knust.  Foto: Jon Terje Hellgren Hansen/Dagbladet
ULYKKE: 16 godstogvogner kom seg løs fra lokomotivet på Alnabru. Vognene fikk en voldsom fart og kræsjet på Sjursøya. Her har det truffet hovedinngangen til Olso Containerterminal. Bygningen ble knust. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen/DagbladetVis mer

- Jernbaneverket får ansvaret for Sjursøy-ulykka

Ifølge TV 2.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

|||Jernbaneverket hadde ansvaret for togulykken på Sjursøya, som krevde tre menneskeliv, mener Havarikommisjonen ifølge TV 2.


Kanalen melder at kommisjonen har konkludert med at ulykken ville skjedd uansett hvem som var på Alnabru.

Det er Jernbaneverket som eier godsterminalen, skinneganger og bremsesystemer, og som dermed har ansvaret for vedlikeholdet av disse. Det sier en ikke navngitt kilde i Havarikommisjonen.

- Ulykkesårsaken er helt uavhengig av hvilke selskap og hvilke personer som opererte der oppe (på Alnabru) den dagen. Denne hendelsen ville ha skjedd uansett. Dette har med materiell og systemer å gjÃre. Jernbaneverket har et stÃrre ansvar her, sier personen ifølge TV 2.

Etter ulykken har det vært stor oppmerksomhet rundt selskapet CargoNet, selskapet som drev vedlikehold på vognene før ulykken. Men så langt er det ikke kommet fram opplysninger som tyder på at menneskelig svikt hos dette selskapet var årsaken.

- Nå vil ikke jeg spekulere på vedlikeholdet av materiell og bremsesystemer på Alnabru, men generelt vet vi jo at det er et stort etterslep på vedlikehold av jernbanemateriell, sier presseansvarlig Bjarne Ivar Wist i CargoNet.

Direktør Elisabeth Enger i Jernbaneverket vil ikke kommentere saken overfor TV 2 nå.

(NTB)