Jernbaneverket feilinformerte Riksrevisjonen

Da signalanlegget ved Bryne stasjon skulle moderniseres, valgte Jernbaneverket det dyreste anlegget. Under Riksrevisjonens granskning, fikk revisorene opplysninger som ikke stemte med Jernbaneverkets egne vedtak.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Det er høyst uvanlig at en etat gir feilaktig informasjon til Riksrevisjonen. Vi er tross alt Stortingets kontrollorgan. Hvis slike tilfeller avdekkes, ser vi ganske alvorlig på det, sier ekspedisjonssjef Gunnar Melgaard i Riksrevisjonen til Klassekampen.

Det nye automatiske signalanlegget ved Bryne stasjon i Rogaland skulle vært i drift i september 1999. Nå er november 2000 mer sannsynlig tidspunkt for ferdigstillelsen. I dag dirigeres togene manuelt.

Etter en anbudsrunde i 1998 valgte styret i Jernbaneverket det dyreste anbudet. Da Riksrevisjonen i fjor tok opp saken på eget initiativ, svarte Jernbaneverket at det ikke var aktuelt å benytte seg av det billigste tilbudet fordi signalanlegget i dette ikke holdt mål. Opplysningene som Jernbaneverket ga Riksrevisjonen, strider mot Jernbaneverkets egne vedtak.

- Det var en saksbehandlingsfeil som skjedde da Bryne stasjon ble sendt ut på en markedsrunde, sier teknisk sjef i Jernbaneverket, Ingolv Pedersen, til Klassekampen.

(NTB)